Hopp til innhold

Må krympes

Tilløpet i Viksersundbakken må bygges om, fordi det går mot rekordlange svev under Raw Air-konkurransen i mars.

Verdenscuprenn i Vikersund

Vikersundbakken kan rett og slett bli for stor når Raw Air kommer til Modum.

Foto: Odd Vegard Kandal / NRK

Den norske varianten av hoppuka tvinger fram to avsatser lenger ned i skiflygingsbakken i Modum. For når Raw Air konkurransene går av stabelen 17. til 19. mars, regner arrangørene med rekordlange hopp. Derfor må det bygges to nye avsatser som kalles minus 1 og minus 2.

– Vi har ikke avviklet renn så sent i den nye bakken. Er det fint vær og 1,5 sekundmeter i oppdrift, får vi trøbbel. For de installerer nytt spor som vil holde mye bedre temperatur. Sjansen for at vi får høyere fart er stor. Og vi har tidligere sett hvor lav fart hopperne trenger for å hoppe 240–250 meter, sier Raw Air-direktør Arne Åbråten.

Arne Åbråten

Arne Åbråten og Raw Air-ledelsen stiller strenge krav til de fire arrangørbakkene.

Foto: Terje Bendiksby / NTB scanpix

Samme utfordring har Raw Air under konkurransene i Lillehammer noen dager tidligere i mars.

– Begge bakkene er utfordret til å lage lavere avsatser. Lillehammer må også ned på gater. Der kan man heldigvis henge på to, tre gater mer enn det som normalt brukes i konkurranse. Det er ti år siden sist vi hoppet på den samme årstiden der. Da må vi kunne ha lavere fart, sier Åbråten.

Koster lite

Han avviser at det er store kostnader ved de nye avsatskravene.

– Det er lave kostnader, for i Vikersund gjør man dette samtidig som man legger det nye sporet. Selve sporet koster vel rundt 3,5 millioner kroner, men det blir såpass rimelig fordi Vikersund gjorde en veldig god jobb da de bygget om bakken i 2011.

– De støpte hele tilløpet og la skinner i bunn. Derfor trenger de bare å bytte på toppen, ikke hele fundamentet. Det gjør det billigere. De er smarte og bygger for framtiden i alt de gjør. De bygger fremfor å leie inn for mye, sier Åbråten.

Kan bli høye temperaturer

Presidenten i Vikersund Hopp, Stig Hamstad, forteller at det gamle sporet fungerte greit i temperaturer opp til mellom ti og tolv varmegrader.

Stig Hamstad, president i organisasjonskomiteen i Vikersund

Stig Hamstad er president i Vikersund Hopp.

Foto: Anders Wam Bjerkeseth / NRK

– Nå som vi fikk renn i mars og risikerer sterk sol rett inn i bakken, vil det kunne bli vann i sporet og dermed dårlige forhold. Så vi måtte ha et spor der vi kunne arrangere renn med temperaturer opp mot 20 grader, sier Hamstad.

Han er ikke bekymret for at hopperne skal hoppe for langt.

– Sikkerheten er i høysetet nå vi arrangerer skiflygingsrenn. Det er få skader, og det å hoppe langt er tryggere enn å hoppe veldig kort. Det nye sporet kan gjøre at hopperne får høyere hastighet, men det er derfor vi bygger to nye lavere avsatser, sier Hamstad.