Hopp til innhold

– Mange kan ikke kjøre på glatta

Tusenvis av sjåfører prøvde seg på glatta da NAF åpnet sine 27 øvingsbaner over hele landet.

Enorm interesse for å prøve seg på glattføre.

Under den åpne dagen på øvelsesbanene lørdag fikk folk testet ut sine ferdigheter på glatt føre i trygge omgivelser.

jan ivar engebretsen

Åpen dag på glattkjøringsbaner blir nok et årlig arrangement framover, ifølge Jan Ivar Engebretsen i NAF.

Foto: NAF

– Dette viser at mange har behov for å oppfriske sine kunnskaper om å kjøre på glatta, sier Jan Ivar Engebretsen, kommunikasjonsrådgiver i NAF.

Én av to bilførere i Norge er engstelige for å kjøre bil om vinteren, viser en spørreundersøkelse gjort for NAFs magasin Motor. Det er andre året på rad at de åpner opp glattkjøringsbanene for dem som ønsker det.

– Det kan være med på å redde ditt eget og andre medtrafikanters liv, sier rådgiveren.

– Lov å leke seg

På øvingsbanen i Hof i Vestfold sklei og spant flere enn to hundre biler i løpet av lørdag.

Harald Weseth

Harald Weseth i NAF er glad for at mange vil øve seg på glattisen.

Foto: Tordis Gauteplass / NRK

– Hensikten er at folk skal få prøve glatt føre, og kjenne hvordan bilen oppfører seg, sier Harald Weseth i NAF.

– Og det er lov å leke seg også, innen en viss grad. Det viktigste er å finne ut hvordan bilen takler de ulike utfordringene glatta har å by på, legger han til.

LES OGSÅ:

– Norge er jo et vinterland, men har norske førere kontroll på glatt føre?

– Ja stort sett har de det. Bilførere må jo gjennom obligatorisk glattkjøringskurs når de tar lappen i dag, derfor er de fleste nokså habile sjåfører på glatta, sier Weseth.

Samtidig har de fleste kun lært hvordan man skal håndtere bilen på glatt føre én gang – den gangen de tok førerkort.

Ny bil – nye utfordringer

Hilde Burud Grimsgård fra Drammen er på Hof for å prøve ut bilen sin som var ny i fjor.

Hilde Grimsgård

Hilde Burud Grimsgård testet bilen sin på glatta på lørdag.

Foto: Tordis Gauteplass / NRK

–Jeg vil bli bedre vant med hvordan den fungerer på glatta. Også vil jeg se selv hvordan jeg reagerer i ulike situasjoner. For et par år siden var jeg uheldig på glatt føre noe som satt en liten støkk i meg. sier Grimsgård.

– Men jeg gruer meg ikke til vinteren, det handler mer om å avpasse fart etter de faktiske forhold. Men når man har vært på en uheldig glattkjøring som endte i skauen, er det godt å friske opp litt, sier Grimsgård.

Hun har tatt med seg sønnen sin som snart skal ta lappen, og de har begge kjørt tre runder hver på alle banene.

– Jeg har allerede blitt tryggere på hvordan bilen oppfører seg, sier Grimsgård.

Smart vinterbil?

Harald Weseth sier at flere møter opp av samme grunn som Grimsgård.

– Mange har fått ny bil og vil prøve hvordan glatta kjennes ut med abs-bremser, firhjulstrekk og andre nye funksjoner. Og det får de prøvd her.

Smart

Åge Jakobsen bruker sin smart-bil til og fra jobb.

Foto: Tordis Gauteplass / NRK

Åge Jakobsen har en litt annen bil enn de fleste andre som er på øvingsbanen i Vestfold. Det er en typisk bybil som han selv ikke har prøvd på glatt føre tidligere.

– Den ser jo ikke akkurat ut til å takle vinteren veldig bra for å være helt ærlig, den er jo så liten og spe. Men den funker overraskende bra på vinterføre, så nå gleder jeg meg til vinteren, sier Jakobsen.

LES OGSÅ:

Bredde

Det har vært alt fra godt voksne og erfarne sjåfører med nye eller gamle biler, til eiere av spesialbygde biler.

Svein Nymoen instruerer

Svein Nymoen instruerte flere enn 200 sjåfører i løpet av lørdagen.

Foto: Tordis Gauteplass / NRK

– Vi har også hatt mange nybegynnere uten kjøreerfaring fra før av, men som har fått prøve seg på mange turer her. Og det er vi godt fornøyde med, sier Svein Nymoen fra NAF.

– Ungdommen er jo de som er utsatt for flest ulykker, det er det ingen tvil om. De har faktisk kommet i dag, og vært veldig mange, avslutter Nymoen.