Firmaet fortsetter å sende ut reklame for produktet til tross for advarsler fra Forbrukerombudet.
Reklamen lover at en mister opptil fem centimeter fett i døgnet, men leverandøren kan ikke legge frem dokumentasjon på at pillene virker.
En og en halv million eksemplarer av reklamen for slankepillene dumper ned i postkasser over hele landet denne uken.
Har ikke lagt frem dokumentasjon
Annonsen står i Kupong Magasinet og blir omtalt som "legens vidunderkur for overvektige". Reklamen lover at man mister opp til 1,5 kilo eller fem centimeter fett i døgnet i løpet av slankekuren.
Etter at Forbukerombudet fikk flere klager på produktet som er merket "aspargespulver", ble firmaet Postkjøp bedt om å dokumentere at pillene gjør folk slankere. Firmaet har ikke lagt fram noen dokumentasjon innen fristen de fikk.
- I første omgang forsøker vi å få firmaet til å stanse markedsføringen frivillig. Hvis det ikke går, har vi sanksjoner. Vi kan forby markedsføringen og gi dem et tvangsgebyr, forteller Jedrem.
Lovet å stanse markedsføringen
Den 23.juni lovet de i et brev til Forbrukerombudet at de skulle stoppe markedsføringen av den såkalte vidunderkuren.
Forklaringen til Roy Thorud i Postkjøp A/S er at de ikke rakk å ta annonsen ut før postordrekatalogen ble trykket.
Han sier at selv om reklamen stod på et løst blad i katalogen, ville det bli for dyrt å ta annonsen ut.
Fungerende Forbrukerombud Jo Jedrem har et råd til folk som har kjøpt pillene og ikke er fornøyd med resultatet:
- Et vanlig juridisk prinsipp er at man har rett til å få pengene tilbake hvis man har kjøpt noe som ikke virker, sier Jedrem.