NRK Meny
Normal

Pendlerne etterlyser bedre togkapasitet

DRAMMEN (NRK): Det vil bli enda fullere på togene i fremtiden hvis miljøplanen i Oslo blir en realitet. Nå etterlyser pendlerne en oppgradering av kapasiteten.

Togkaos i Drammen

Det vil bli enda fullere på togene til og fra hovedstaden hvis miljøplanene i Oslo blir en realitet. Det nye byrådet i Oslo vil gjøre sentrum bilfritt, noe som vil føre til flere togpassasjerer. (arkivfoto)

Foto: Ingvild Sættem Beltesbrekke / NRK

– Det er trangt om plassen nå. Så hvis de skal fjerne biltrafikken i Oslo, så må det gjøres noe.

– Se for deg et bitte lite rom, og så skal du prøve å presse 100 mennesker inn i der. Alle har en viss kroppsvarme. Det blir ganske varmt i det rommet til slutt.

Det var bare to av tilbakemeldingene noen av pendlerne ved Drammen stasjon kom med. Det å reise til og fra Oslo i rushtiden beskrives som varmt og trangt. Og nå kan det bli enda trangere.

Jernbaneverket: – Sjeldent fullt

Byrådet i Oslo ønsker å innføre et bilfritt sentrum i løpet av fire år. Og antallet togpassasjerer kan derfor komme til å øke. Men hos Jernbaneverket er man bare delvis enige i beskrivelsen av pendlernes situasjon.

Sjur Helseth, Jernbaneverket

Sjur Helseth i Jernbaneverket mener det går lenge mellom de gangene et tog er helt fullt.

Foto: Reidar Gregersen / NRK

– Hvis fullt er når det ikke er plass til flere på toget, så er det sjeldent fullt. Hvis fullt er når du ikke får sitte, så er det kanskje oftere fullt, sier strategidirektør i Jernbaneverket, Sjur Helseth.

Med andre ord risikerer man å stå hele veien fra Oslo til Drammen eller Holmestrand.

Tre løsninger

Dersom enda flere skal ta tog i fremtiden, skisserer Jernbaneverker tre løsninger. Man kan strekke noen togruter lenger, man kan la NSB passasjerer benytte seg av Flytoget, eller enklest, ifølge Helseth, det kan satses på lengre tog.

– En god del av togene fra Drammen går med enkle sett, men vi kan koble sammen til doble sett og dermed doble kapasiteten, forklarer han.

Gina Scholz

Scholz sier NSB følger godt med på utviklingen i Oslo.

Foto: NSB

Hos NSB er svaret at pendlerne også i fremtiden må regne med ståplasser i rushtiden. Til tross for dette, mener selskapet at de er rustet til en eventuell miljøsatsing fra Oslo.

– Vi gjør hele tiden justeringer. Vi bruker den kapasiteten som er tilgjengelig og setter inn tog etter hvert som de kommer. Så nå må vi følge godt med på det forslaget som kommer, hva som faktisk blir gjennomført og i hvilket tempo dette går, sier kommunikasjonsrådgiver i NSB, Gina Scholz.

Foreslår pendlerparkering

Bertil Horvli, byutviklingsdirektør Drammen

Horvli sier de ser på løsninger.

Foto: Anders Wam Bjerkeseth / NRK

Også lokalt blir det viktig å finne gode løsninger dersom flere skal ta toget.

– Det ses på pendlerparkering ved stasjonene i «Buskerudbysamarbeidet». Men vi ser også på sykkelparkeringsløsninger og hvordan kollektivtrafikken går inn mot spesielt Drammen stasjon, sier byutviklingsdirektør i Drammen kommune, Bertil Horvli.

Men fra pendlerne ved Drammen stasjon er dette siste beskjed før toget kjører.

– Det må settes inn flere tog. Det må bygges ut og kapasiteten må økes.