– Flere av oss har surra mye rundt i fjellet på leit etter ladestasjoner. Vi har derfor sett at det er et gap i tilbudet, og behov for flere lademuligheter på ferie.
Joar Taraldsten Brunes er avdelingsleder i Nettservice Ringerike. Det er de som står bak prøveprosjektet med de midlertidige ladestasjonene i enkelte fjellområder. Dersom det viser seg å være populært, vil tilbudet utvides til flere steder i landet.
Så langt har ladestasjoner blitt satt opp tre ulike steder i Buskerud fylke – ved Skistua på Norefjell, ved Medalen Camping på Haglebu og på Tosseviksetra på Vikerfjell.
– Her er det stor trafikk gjennom hele påsken. Vi ser at folk allerede har benyttet seg av dem, men tror at fra og med langfredag vil de brukes betraktelig mer, sier Brunes.
Fremtidsrettet prosjekt
Provisoriske ladere er ingen ny ting, men det er første gang de settes opp i fjellområder for påsketurister.
Foreløpig er det kun disse tre fjellområdene som har fått opp midlertidige ladestasjoner. Norsk elbilforening forteller at dersom forsøksprosjektet viser seg å være en suksess, vil flere ladestasjoner dukke opp på destinasjoner med sesongbasert trafikk.
– Det er ikke bare behov for flere permanente stasjoner. Det vil også bli nødvendig å kunne sette opp midlertidige stasjoner på feriesteder, festivaler og store arrangementer i fremtiden, sier nestleder i elbilforeningen, Petter Haugneland.
Ladestasjonene er også enkle å flytte rundt. Brunes i Nettservice Ringerike forteller at de enkelt kan kobles opp og ned av operatører, og dermed fraktes til nye steder.
– Det vil for eksempel ikke være hensiktsmessig å la de stå på fjellet hele året, når det ikke er like mye folk der. Dermed kan vi flytte dem rundt etter behov.
Nettservice Ringerike er initiativtakeren til prosjektet, og oppretter samarbeid med destinasjoner hvor slike ladestasjoner anses som et nødvendig tilbud.
Unngå ladekrise
Siden påsken i fjor har det kommet over 70 000 flere elbiler i Norge. Med en så stor økning blir også behovet for ladestasjoner større. NAF mener vi trenger 1400 nye ladere bare i år, for å unngå ladekrise.
– Vi bør sette opp flere ladestasjoner langs gjennomfartsårer og riksveier, dersom elbilen skal være et fullgodt alternativ til diesel- og bensinbiler, sier kommunikasjonssjef i NAF, Camilla Ryste.
Innen 2025 ønsker NAF at det blir bygget 5000 hurtigladere. NAF spiller ballen videre til myndighetene, og ber dem komme opp med en offensiv og tilfredsstillende ladeplan.