Norsk taxinæring opplever stadig tøffere tider, og bransjen er blitt utålmodige overfor statlige myndigheter. Mandag slo Klassekampen opp en sak med Norges Taxiforbund. Staten taper flere hundre millioner kroner hvert år som følge av pirattaxivirksomhet, ifølge forbundet.
– Alternativene florerer nå på sosiale medier. Dette skjer over hele landet, ikke bare i de store byene, sier leder Knut Thommasen i Norges Taxiforbund til Klassekampen.
I løpet av denne uka møtes forbundet og Politidirektoratet for å drøfte hvordan de kan komme den svarte bransjen til livs. Men de lovlige virksomhetene mener politiet ikke gjør nok for å bekjempe piratene.
– Politiet gjør ingenting, og kommer ikke med konkrete tiltak. Det er også det vi hører fra selskapene i andre byer. Vi tar det opp på dialogmøter, men det blir ikke prioritert, sier daglig leder i Norgestaxi Drammen, Tommy S. Dahl til NRK.no.
Les også:
Få anmelder pirattaxier
I 2014 er det lett å skaffe seg en kjøretur via grupper på Facebook, apper og sosiale medier. For å få det lovlige taxitilbudet til å fungere må politiet få ressursene til å forfølge disse gruppene og dem som kjører, mener Dahl.
På Drammen politistasjon er det imidlertid liten støtte å få.
– Vi er av den oppfatning at dette ikke er et stort eller voksende problem. Vår opplevelse natt til lørdag og natt til søndag er at det er god tilgang på vanlige taxier. Det kommer inn få henvendelser til oss om pirattaxier, sier fungerende stasjonssjef ved Drammen politistasjon, Stein Olav Bredli.
Han legger til at den lave prioriteten fortsatt gjelder selv om de hadde fått flere penger og ansatte i politiet.
– Pirattaxier er ikke noe vi setter øverst på lista vår.
Havner i en utsatt situasjon
Private bilførere som oppsøker folk i bykjernen når behovet for taxi gjør seg gjeldende er en gjenganger i mange norske byer. Tilbudet er en rask og billig tur, men det kan være risikabelt.
For ikke bare er du mer utsatt for tilfeldige personer med ukjente hensikter. I tillegg kan du stå igjen uten forsikring dersom pirattaxien du sitter i er involvert i en trafikkulykke, ifølge Dahl.
– Det er ikke trygt å ta en pirattaxi, i tillegg til at du finansierer svart arbeid som ikke er lov, sier han.
– Naver og tjener fett
Men størst av alt er pengeflyten som suser forbi både skattemyndigheter og lovens lange arm.
– Jeg kjenner folk som lever på sosialen og samtidig tjener fett på å kjøre svart, sier Mahdi Rasuli, en av sjåførene som kjører for Norgestaxi.
Det er både skadelig og frustrende for taxibransjen, men piratvirksomheten handler vel så mye om å unndra beskatning.
– Folk som kjører pirat tar pengene rett i lomma. Jeg og selskapet betaler skatt og moms, og bidrar til samfunnet. Dersom folk tar ordentlig taxi blir tilbudet vårt bedre. Det viktigste er at folk blir kjørt dit de skal på en trygg måte, sier Rasuli.
Rett som det er foregår det organisert kjøring utenom den regulerte taxibransjen. Det er ingen unnskyldning for det som skjer, mener taxiselskapene NRK har snakket med.
– Myndighetene må handle, ikke vi
Med 146 løyver er Drammen Taxi den største aktøren i drammensområdet. Her har selskapet drevet drosjevirksomhet i 100 år. «Storebror» stiller seg bak kritikken og bekymringene fra konkurrenten. Det er merkbart lite kunder nå, sammenlignet med tida før «kjøregruppene» ble et velkjent fenomen.
Les også:
– I alle år har vi notert ned registreringsnummeret på enhver piratbil vi oppdager. Men vi kan ikke gjøre jobben til politiet med å konfrontere dem som kjører svart, sier kurs- og takstameteransvarlig i Drammen Taxi, Almir Jahic.
Trafikk- og it-leder i samme selskap, Jens Haug Onshus, er enig i at det er på tide med en økt innsats fra politiets side.
– Det blir spennende å se hva som kommer ut av møtet mellom Taxiforbundet og direktoratet. Vi får ikke gjort noe nå, men er avhengig av hva myndighetene gjør med problemet, sier han.
Advarer ungdom med avskilting og bot
Det mangler fullgode oversikter over omfanget av piratvirksomheten, nettopp fordi det hele foregår på svart vis. Men det er også forholdsvis ressurskrevende for politiet å etterforske og straffeforfølge denne type saker.
– Vi har tatt åtte til ti personer årlig de siste fem årene. Alle har fått saftige bøter og førerkortbeslag, mens noen har fått avskilting av bilen og bruksforbud som straff, sier Bredli hos drammenspolitiet.
Nivået på bøtene for dem som blir tatt ligger mellom 10 000 og 12 000 kroner. Stasjonssjefen mener forebyggende arbeid er det viktigste i kampen mot piratvirksomheten.
– Reaksjonen fra politiet er ganske kraftig den første gangen en blir tatt. Det skal ikke lønne seg å kjøre ulovlig, og det bør spesielt ungdommen merke seg. Men det viktigste for oss er at folk kommer seg trygt hjem.
(Artikkelen fortsetter under bildet)
Selv om tilfeldige pirattaxier har holdt seg på et stabilt nivå, er det en helt annen virkelighet for organisert kjøring. Men grensa mellom venn og kunde er ikke lett å trekke i forbindelse med kjøregruppene på Facebook.
– Jeg tror det er vanskelig å skille mellom de som kjenner hverandre godt nok til at det kan kalles kompiskjøring, og dem som har en tynnere relasjon, som følgelig blir å regne som pirattaxi, sier Bredli.
Les også:
Like vilkår er viktigst
Om det skulle være problematisk å være passasjer og sertifisert taxisjåfør, er det også en annen fare som truer ved piratvirksomhet. Utarmingen av en hel næring. For skal norsk taxibransje stå seg gjennom den lovregulerte konkurransen over tid, kan ikke pirattaxier spise opp en for stor del av markedet.
– Vi har nok biler til å kjøre de fleste kundene stort sett gjennom året, men det finnes sesonger med mye pågang. Det går ikke an å ha èn bil per passasjer, fordi det finnes ikke lønnsomt. Er det attraktivt å kjøre, får folk lyst til å drive med drosje. Men når dette blir sabotert av andre som ikke følger spillereglene, blir det vanskelig, sier Dahl.
For Norgestaxi er det greit å kjøre personer som en tjeneste mellom gode venner. Så lenge det ikke er persontransport mot betaling, er det lov. Men kjøregrupper med tusener av medlemmer er nok ikke bare en arena for de nærmeste.
– Det koster mye å ta ut løyver. En skal huske på at dette er en arbeidsplass, som skaper jobber til folk. For min del er det viktig at ungdom forstår dette før de involverer seg i den såkalte «kompiskjøringa», som ofte egentlig ender med betaling, sier Dahl.