Hopp til innhold

Lærere skal undervises i traumehåndtering

– Spesielt viktig nå etter 22. juli, sier barneombud Reidar Hjermann.

Barneombudet på besøk ved HiBu

I dag var barneombud Reidar Hjermann på besøk ved Høgskolen i Buskerud i Drammen for å åpne et nytt studium i krisehåndtering.

Foto: Harald Inderhaug / NRK

Barneombud Reidar Hjermann

Barneombud Reidar Hjermann synes det er viktig at lærere undervises i å takle elever i sorg.

Foto: Harald Inderhaug / NRK

Barneombud Reidar Hjermann har i dag åpnet den nye etterutdanningen for lærere, "Sorg og traumer", ved Høgskolen i Buskerud (HiBu). Studiet skal gi lærere bedre kunnskap om hvordan de skal takle elever som er preget av sorg og traumer.

– Lærere bør være oppmerksomme på at de kan komme over barn som har blitt utsatt for dramatiske belastninger. Det er derfor enormt viktig å ruste opp lærerne til å kunne håndtere dramatiske og vanskelige hendelser hos barn, sier Hjermann.

22. juli framskyndet oppstarten

Oppstarten av studiet ble framskjøvet ett år på grunn av massakren på Utøya 22. juli. Mange lærere har følt seg hjelpeløse denne høsten og vært usikre på hvordan de skal forklare terrorhendelsene for elevene, forteller Runi Børresen, fagansvarlig for den nyopprettede utdanningen.

Runi Børresen

Runi Børresen ved Høgskolen i Buskerud sier at mange lærere har kontaktet henne etter 22. juli fordi de er usikre på hvordan de skal snakke med elevene om terroren.

Foto: Harald Inderhaug / NRK

– En rekke lærere opplever dette som svært vanskelig. Jeg har vært i kontakt med flere som ønsker å starte på dette studiet, forteller Børresen.

Samtidig vil barneombudet understreke at mange barn også har opplevd andre dramatiske hendelser etter at terroren rammet landet i sommer.

– Et stort antall barn har også opplevd andre typer dramatikk, som død, dramatiske samlivsbrudd og foreldre som blir psykisk psyke. Det er viktig at lærerne er oppmerksomme også på dette, understreker Hjermann.

– Mer teori inn i lærerutdanningen

Runi Børresen er glad for at Høgskolen i Buskerud nå har fått en egen etterutdanning som tar for seg hvordan lærere skal kunne takle elever som har opplevd traumatiske hendelser. Men Børresen vil ha mer av dette også i den ordinære lærerutdanningen.

– Jeg er veldig skuffet over den nye lærerutdanningen fordi det er satt av for lite plass til å lære om hvordan man skal ivareta barn i vanskelige situasjoner, sier Børresen.

Og Børresen får støtte fra barneombud Hjermann og flere av kursdeltakerne.

Bente Løken Roa

Bente Løken Roa er lærer og ønsker å få tips om hvordan hun skal takle elever i vanskelige situasjoner.

Foto: Harald Inderhaug / NRK

– Unger kommer med forskjellig innhold i ryggsekkene hver dag. Da er det veldig viktig å kunne stå der og ta i mot som en kompetent voksen, sier Bente Løken Roa, kursdeltaker og lærer ved Ormåsen Skole i Vestfossen.