– Vi i Norge er kanskje litt godt vant

DRAMMEN (NRK): Folk har mye mindre toleranse for strømbrudd nå enn før, mener energiselskap. Mye elektronikk i hjemmet øker sårbarheten.

Mobiltelefon som lader

Man skal ikke mange årene tilbake da det var helt greit å bare tenne et stearinlys og vente da strømmen forsvant. Nå blir energiselskapene kontaktet av kunder som lader mobiltelefoner, lager mat eller skal ut med elbilen.

Foto: Benedikte Fjelly / NRK

– Det er mer og mer utstyr som går på strøm, og vi er sånn sett mer avhengige av at strømmen er til stede til enhver tid, sier administrerende direktør i EB Nett og Lier Nett, Tore Morten Wetterhus.

Tore Morten Wetterhus, administrerende direktør i EB Nett og Lier Nett

Wetterhus sier leveringssikkerheten har blitt bedre de siste årene.

Foto: EB Nett

– I de fleste situasjoner så er vi nå mer avhengig av strøm enn noen gang, legger han til.

– Tar folk kontakt med en gang når strømmen går?

– Ja, det gjør de så absolutt. Man har veldig lav terskel når strømmen blir borte, forklarer Wetterhus.

Han ramser blant annet opp situasjoner som folk som venter gjester, barn på vei hjem til hus med elektroniske dørlåser og elbiler som trenger lading.

– Det er mange forskjellige ting som folk kan oppleve som utfordrende, sier Wetterhus.

Elektronisk kodelås

EB Nett har blitt kontaktet av kunder som frykter at barna ikke skal komme seg inn i huset ved strømbrudd.

Foto: Benedikte Fjelly / NRK

Forskjellige bekymringer

Inger Lise, Lise og Leif Caspersen

Inger Lise, Lise og Leif Caspersen har gasskomfyr, så de får kokt seg en kaffekopp selv om det er strømbrudd.

Foto: Benedikte Fjelly / NRK

Vi har alle våre bekymringer når strømmen forsvinner. Enten at vi ikke får ladet mobilen eller betalt med kort i butikken.

– At lyset ikke virker. Det er det verste. Ellers har vi løsninger for varme. Og så har vi gass på komfyren, så vi kan koke kaffe uansett, sier Leif Caspersen.

For studenten vi møter, så er det varene i fryseren som er det viktigste.

Fredrick Bjerke

Student Fredrick Bjerke frykter at biffen fra svenskehandelen skal bli ødelagt hvis strømmen går.

Foto: Benedikte Fjelly / NRK

– Mat er ganske dyrt. Har du vært en tur på Svinesund og handlet litt biff og kjøttdeig, og så går det duken. Da går du på en smell, sier Fredrick Bjerke.

– Litt godt vant

Bare denne uka har flere tusen husstander i landet vært uten strøm etter ekstremvær, og været er stadig oftere grunnen til strømbrudd. I 2014 hadde forsikringsselskapet Gjensidige rekordstore utbetalinger på grunn av lyn og torden. I Buskerud alene registrerte de 342 skader, og utbetalte 23 millioner kroner. Normalen er 2–3 millioner.

Arne Voll, kommunikasjonssjef Gjensidige

Voll viser tall som sier at de fleste skadene berører PC-er, rutere, kjøleskap, frysere, TV og stereoanlegg.

Foto: Gjensidige

– I dag så er boligene stappfulle med elektronikk og selv bilen går på strøm. Sånn var det ikke før. Og så er det vel sånn at vi i Norge er kanskje litt godt vant og har en forventning om at ting skal fungere. Når det ikke gjør det, så har vi litt lett for å bli frustrerte, sier kommunikasjonssjef Arne Voll.

Varsler kunder

Nettselskapene har uansett funnet ut at det er én ting de må huske på.

– Det vi opplever er at når vi ser at vi har en feil og vi varsler kunder, så roer kundene seg ned. De vet at her er det noen som jobber med det, sier Wetterhus og legger til:

– Jevnt over så har leveringssikkerheten økt og blitt bedre de senere årene. Så sånn sett tror jeg folk har stor forståelse når de først vet at vi jobber med saken.