Hopp til innhold

Nekter å kjøpe lokal ost

HALLINGDAL (NRK): Reiselivsbedriftene i Hallingdal velger bort kortreist mat. Det mener en osteprodusent i Hol er for dårlig.

Jarle

Jarle Rueslåtten er oppgitt over at de ikke får solgt osten sin lokalt i Hallingdal.

Foto: Gunnar Grimstveit / NRK

Reiselivsbedriftene i Hallingdal er lite flinke til å kjøpe inn lokalprodusert og kortreist mat. Det sier en osteprodusent i Hol, som bare selger en liten brøkdel av varene sine til lokale hotell og restauranter.

– Det er særdeles fint lite ost som blir solgt til Hallingdal, det er kroa på Geilo og DR Holms som har hatt litt inne i perioder, sier osteprodusent Jarle Rueslåtten.

Må til Oslo

Både reiselivsbedriftene og produsentene må bli flinkere til å oppsøke hverandre, slik at våre gode varer blir bedre kjent, sier osteprodusenten. Han må reise helt til Oslo for å kvitte seg med ostene sine.

– Nå på sommeren er det mest gjennomreisende turister og hytteturister som kommer innom gården, utenom det er de største kundene våre fra restaurantmarkedet i Oslo, sier Jarle Rueslåtten.

Det er altså nesten ingen av de mange hotell og restauranter i Hallingdal som kjøper lokalproduserte oster, ifølge Rueslåtten.

– For dyre oster

Og årsaken til det, er både pris og etterspørsel av de lokale varene, mener soussjef på Bardøla Høyfjellshotell på Geilo, Kenneth Sleen. De lokale ostene er altfor kostbare til å bruke på turister som bare så vidt er innom hotellet i sommerhalvåret.

Soussjef Kenneth Sleen på Bardøla

Kenneth Sleen sier de ikke vil kjøpe lokal ost i sommersesongen.

Foto: Gunnar Grimstveit / NRK

– Vi har svært mange gjester som kommer innom på kvelden, de spiser og reiser igjen. Vi jobber med helt andre priser om sommeren enn på vinteren, sier Sleen.

Han får støtte fra kjøkkensjef Magne Lohne på DR Holms.

Kjøkkensjef Magne Lohne på Dr Holms

Kjøkkensjef Magne Lohne på DR Holms sier lokal ost blir for dyrt.

Foto: Gunnar Grimstveit / NRK

– Vi kjøper ikke noe særlig lokale oster inn på denne årstiden, med tanke på etterspørsel, hva gjestene er på jakt etter og vil ha prismessig. Jeg setter stor pris på norske oster, og ville gjerne hatt det hele året. Men det går mest i så billig som mulig, og da må man ty til masseprodusert, sier Lohne.

Har troen

Og osteprodusent Jarle Rueslåtten, som har satset tid, krefter og økonomi på å bygge opp et moderne ysteri på gården sin er ennå ikke fornøyd med turistbedriftene i Hallingdal, som etter hans mening i svært liten grad er interessert i hans produkt.

Men er en tålmodig, vil nok salget til lokale hotell og restauranter løsne, mener Rueslåtten.

– Jeg har stor tro på framtida til lokale osteprodusenter. Men ting tar tid, og vi må innarbeide produktene våre i deres menyer, sier Rueslåtten.