NRK Meny
Normal

Nedringt av selgere etter å ha deltatt på Facebook-julekalender

Tenkte du å takke ja til et julekalendertilbud på Facebook? Visste du at det er en stor sjanse for at dine kontaktopplysninger kan bli solgt videre?

Facebook og Facebook på iPhone

Mange hiver seg på gratiskonkurranser og julekalenderreklamer på Facebook, det kan resultere i mange telefoner fra ivrige telefonselgere.

Foto: KAREN BLEIER / Afp

– De hører ikke på meg når jeg sier nei. De har ringt opp flere ganger fra de samme numrene, og det er stadig noe nye reklamegreier som jeg ikke husker at jeg har lest noe om i det hele tatt. Det virker veldig uoversiktlig, forteller Linda Fyhn til NRK.no.

På Facebook kan du vinne alt fra sminke og reiser til Ipad. Og det er helt gratis. Alt du trenger å gjøre er å klikke «liker» på en facebookside, eller å svare på enkle spørsmål i en julekalender.

– Alltid noen som ringer for å selge noe

Det var akkurat det Fyhn gjorde sist år. Hun har det siste året mottatt en rekke henvendelser etter å ha deltatt i en julekalender på Facebook sist jul. Hun visste at hennes kontaktinformasjon kunne bli solgt videre til andre, men omfanget hadde hun ikke forutsett.

– Det virket veldig fristende at man kunne vinne masse gratis greier, og så ble jeg med på det. Jeg tenkte at man kanskje kunne bli ringt opp en eller to ganger, eller kanskje få noen mail, men det har vært veldig mye, sier hun.

– Det er plagsomt. Jeg vet ikke hvem som ringer heller, så jeg tar jo bare telefonen. Så er det alltid noen nye folk som skal selge enten det ene eller det andre. Jeg var ikke forberedt på det, sier Fyhn.

Advarer mot julekalendere

Nå advarer Forbrukerombudet mot at de som velger å være med i gratiskonkurranser og julekalendere, først bør sjekke det som står med liten skrift. For ofte betaler man med kontaktopplysningene sine.

Forbrukerrådet

Petter Ravne Bugten hos Forbrukerombudet forteller at de mottar rundt 1000 klager i året på telefonselgere og e-post reklame.

Foto: Bjørn-Eivind Årtun

– Det skjer gjennom at de som har konkurransen har med i betingelsene sine at du samtykker til å få reklame fra andre samarbeidspartnere. Så det som er viktig er at du kikker på de betingelsene før du blir med på konkurransen, og ser om du syns det er greit, forteller fagdirektør Petter Ravne Bugten i Forbrukerombudet.

1000 klager i året

Forbrukerombudet mottar rundt 1000 klager i året på telefonselgere og e-post-reklame, og mange av klagene kommer fra nettopp julekalendere.

– Folk blir ofte opprørt fordi de har ikke fått med seg at det er dét konkurransen har dreid seg om. Mange forbrukere har et bevisst forhold til at de ikke ønsker mye reklame og har derfor reservert seg i Brønnøysund mot for eksempel telefonsalg, sier Bugten.

– Og ved e-post markedsføring så er det sånn at man skal samtykke til de som sender til deg, og hvis man da plutselig får masse reklame, er det mange som reagerer på det.

Takker nei til julekalender i år

Linda Fyhn vant absolutt ingenting i fjor, og kommer ikke til å bli med på julekalendere på Facebook i år.

– Jeg skal ikke være med på noe julekalender i år.

– Du synes ikke det var verdt det?

– Nei, og jeg tror ikke man han så stor sjanse til å vinne noe heller.