Hopp til innhold

NAV-kontor får kritikk

Under et tilsyn avdekket Fylkesmannen at lokalkontoret på Ringerike ikke behandler henvendelser om hjelp på en skikkelig måte. Seniorrådgiver hos Fylkesmannen, Anne-Lene Egeland Arnesen, sier lovbruddene er alvorlige.

Logo NAV

NAV på Ringerike får kritikk.

Under tilsynet fant Fylkesmannen i Buskerud i alt fire lovbrudd. Fylkesmannen frykter at personer som oppsøker NAV Ringerike ikke vil få den hjelpen de trenger.

Fylkesmannen avdekket at lokalkontoret ikke behandler henvendelser om hjelp på en skikkelig måte. Det forteller seniorrådgiver hos Fylkesmannen, Anne-Lene Egeland Arnesen.

NAV-lederen på Ringerike var ikke tilgjengelig for kommentar da NRK forsøkte å få kontakt med ham. NAV Ringerike har fått frist på seg til 15. desember til å komme opp med en plan som skal bedre situasjonen for brukerne.

– Bryter taushetsplikten

Anne-Lene Egeland Arnesen

Seniorrådgiver hos Fylkesmannen, Anne-Lene Egeland Arnesen, frykter det lokale NAV-kontoret ikke fanger opp personer som trenger mer hjelp.

Foto: Camilla H. Wernersen / NRK

Det ble også avdekket at NAV på Ringerike bryter taushetsplikten.

– De bryter taushetsplikten. Kontoret er bygget slik at personer som kommer til NAV-kontoret lett kan overhøre andres personlige opplysninger i skranken, sier Egeland Arnesen.

I tillegg til brudd på taushetsplikten frykter Fylkesmannen at det lokale kontorets organisering kan føre til at personer som har behov for økonomisk hjelp, ikke fanges opp av systemet.