Mindre salting på riksveiene

Saltmotstanderne har vunnet en årelang kamp mot Statens vegvesen. Fra og med denne vintersesongen skal det brukes langt mindre veisalt på norske riksveier.

Kolonnekjøring

Det vil bli mindre salting på riksvei 7 fremover.

Foto: Geir Brekke / SCANPIX

På riksvei 7 i Hallingdal og over hele landet vil det bli brukt mindre salt på veien fremover.

– Nå ser det faktisk ut til at det løser seg.

Det sier styremedlem i den landsomfattende organisasjonen Stopp Vegsaltingen, Kjell Gunnar Haugen. Han jubler over at en mangeårig kamp mot vegvesenet nå ser ut til å være vunnet.

– Slik det er nå ser det faktisk ut til at det løser seg. Og det er ikke bare i Hallingdal, men også fra andre deler av landet får vi melding om at det vil bli redusert salting fremover.

LES OGSÅ:

Årelang kamp

Organisasjonen har kjempet mot veisalting en årrekke. De mener folk kan oppleve ødelagte sko og klær som følge av virkemidlet. Saltsprut som fester seg på biler, rust og korrosjonsskader samt dyr som trekker inn i veibanen for å slikke saltet er andre argumenter mot bruken.

Haugen forteller at de nå er svært fornøyde med resultatet.

Kjell Gunnar Haugen

Kjell Gunnar Haugen er svært fornøyd med at Statens vegvesen nå endrer rutinene.

Foto: Gunnar Grimstveit / NRK

– For oss er dette en strålende sak! Jeg kjørte fra Gol til Geilo i går, og det var bare helt nydelig. Men når jeg kom til Gol var det vått på veien. Det er som to helt forskjellige verdener, legger han til.

Nye retningslinjer

Overingeniør i Statens vegvesen, Bjørn Nyhus, sier at den nye vintervedlikeholdet av riksvei 7 skal brukes på flere av landets riksveier.

– Tidligere hadde vi bare to vinterdriftsklasser, det vi kalte barvei og vintervei. I forbindelse med omleggingen av håndboka og standarden vår har vi fått flere vinterdriftsklasser å velge i.

Og det betyr at det ikke lenger vil være en barveistrategi på strekningen mellom Gol og Geilo.

– Det vil bli hyppigere brøyting og mindre salting. Men det er allikevel viktig å presisere at det fortsatt er en vei som kan bli saltet der forholdene tillater det. Men også varm sand kan bli mer aktuelt fremover.

LES OGSÅ:

Delte meninger

De hallingene NRK traff på gaten i fjellbygdene hadde delte meninger om resultatet av den nye strategiomleggingen. Noen foretrekker salting, andre liker bedre grus.

Men Kjell Gunnar Haugen i Stopp Veisaltingen er ikke i tvil.

– Nå har de begynt å forstå det tror jeg. De begynner å sette i gang med å kjøre en annen type vintervedlikehold og da tror jeg vi har en bedre fremtid foran oss.