I august og hittil i september har 34 prosent av togene ikke klart å være punktlige.
Informasjonssjef Preben Colstrup sier at forsinkelene skyldes at Jernbaneverket bygger dobbeltspor og utbedrer skinnegangen.
Flaskehals
– Drammensbanen er en flaskehals for oss. Det er en av de mest trafikkerte sporene i Norge, sier Colstrup, som innrømmer at strekningen er et problem for NSB.
Særlig når utbyggingen pågår kan vi ikke love en bedre punktlighet.
– Men nå er det også slik at toget blir registrert forsinket hvis det er mere enn tre minutter etter tabellen.
Langt fra mål om punktlighet
NSB har et mål om 90 prosent punktlighet, men de ligger langt fra å nå dette uttalte målet.
– Utbyggingen vil føre til bedre punktligheten. I tillegg må vi ta mere hensyn til værforholdene, forteller Colstrup.
– Man kan regne med at vi er mere presise i 2005. Vi i NSB gjør alt vi kan for å forberdre oss, sier informasjonssjef i NSB Preben Colstrup.