NRK Meny
Normal

Kunder står ribbe(t) tilbake

På grunn av høyere tollsatser enn de siste årene, blir det importert lite ribbe i år. Flere butikker sliter med å tilby nok fersk ribbe.

Ribbe

Mange kunder må regne med å feire jul uten fersk ribbe.

Foto: Knut Brendhagen / NRK

– Jeg ble helt satt ut, sier Tone Holtet.

Onsdag var hun hos Leiv Vidar i Hønefoss for å kjøpe fersk ribbe. Siden hun ikke hadde bestilt på forhånd, måtte hun reise hjem uten å få med seg hovedretten på julaften.

– Det finnes verre ting. Vi skal nok klare oss, sier Holtet.

Gråter på telefonen

Tone Holtet og Eva Mette Brynestad

Tone Holtet (til høyre) fikk det hun trengte av andre kjøttvarer til jul hos Eva Mette Brynestad i Leiv Vidar i Hønefoss. Men fersk ribbe fikk hun ikke.

Foto: Anette Skafjeld / NRK

Hos Leiv Vidar er Holtet en av mange som har reist skuffet hjem. For butikken har rett og slett ikke nok fersk ribbe å tilby.

– Vi har hatt kunder som har grått på telefonen, sier daglig leder Eva Mette Brynestad.

Hun synes det er leit å skuffe kunder. Noe fersk ribbe kommer hver dag, men ikke nok til å fylle etterspørselen. Derfor tør hun ikke ta imot bestillinger.

– Ribbe er viktig for nordmenn. Da kjøper de ikke frossen ribbe. De vil ha kvalitet, nemlig fersk, norsk ribbe, sier Brynestad.

Liten import

De siste årene har det vært nedsatt toll på import av ribbe fra utlandet, men i år er tollen tilbake på normalt nivå for å verne om den norske svineproduksjonen.

Jakob Simonhjell som er direktør for totalmarked kjøtt og egg i Nortura, mener likevel folk skal få ribbe til jul.

Jakob Simonhjell

Direktør for totalmarked egg og kjøtt i Nortura, Jakob Simonhjell, mener det er nok ribbe til alle.

Foto: Nortura

– Det er lagt opp betydelige mengder med ribbe fra fryst gris som er frosset inn gjennom året. Slik har vi sikret tilgangen på norsk ribbe i år. Men vi ser at det kan være litt lite tilgang til fersk ribbe, sier Simonhjell.

Landbruksdirektoratet sa i fjor klart fra at bransjen måtte finne løsninger for å sikre avsetningen av norsk gris, ifølge Simonhjell. Han mener bransjen har tilpasset seg og sørget for god tilgang til norsk ribbe, selv om mye av den tilbys i frosset tilstand.

– Vårt hovedanliggende er å sikre avsetning for norsk gris, uten at det går ut over forbrukerne. Vi skal ha nok varer tilgjengelig, sier Simonhjell.

– Aldri opplevd det så ille

Også hos Meny i Drammen er det ribbekø i disse dager. Ferskvaresjef Øystein Solberg kan heller ikke garantere fersk ribbe. Enkelte dager får han inn bare en tredjedel av den ribba han har bestilt.

Øystein Solberg

Ferskvaresjef Øystein Solberg hos Meny på Grønland i Drammen har for lite fersk ribbe til å møte etterspørselen.

Foto: Knut Brendhagen / NRK

– Vi sliter i dag. Det kan hende vi får inn noe i morgen, men vi vet ikke det før dagen kommer. Det er den ferske ribba som er kritisk. Jeg har aldri opplevd det så ille som i år, sier Solberg.

Selv om han mener kvaliteten er god også på den frosne ribba, vil han helst tilby kundene fersk ribbe.

– Vi har en håndfull skuffede mennesker hver dag, men vi får ikke gjort noe med det, sier Solberg.