Hopp til innhold

Konnerud Idrettslag frykter råkjøring

Konnerud Idrettslag er redd for trafikkulykker når kommunen nå skal bytte ut to gamle bruer på Jarlsbergveien på Konnerud.

Kart over Jarlsbergveien

Her skal det bygges to nye bruer.

To smale bruer i Jarlsbergveien på Konnerud skal nå erstattes med ti meter brede, nye bruer. Konnerud Idrettslag er redd for at flere vil kjøre fort forbi Konnerud stadion når de nye bruene kommer på plass.

Har vært fartsdempere

De gamle, smale bruene har ført til at bilistene har vært nødt til å kjøre sakte, sier Merethe Evensen som er leder i fotballgruppa i idrettslaget.

– Med de to bruene vi har i dag, er det litt innsnevring på veien, og det gjør at trafikken går sakte. Vi er redd for at de nye bruene åpner opp for mer trafikk, og at bilene kommer til å kjøre fortere.

Merethe Evensen

Merethe Evensen er leder i fotballgruppa til Konnerud Idrettslag.

Foto: Privat

– Vi har mange barn som er i området rundt stadion hele dagen. De som går på Svensedammen skole har også gymnastikk der. Vi ønsker egentlig minst mulig trafikk på den veien, sier Evensen, som frykter at Jarlsbergveien forbi stadion nå vil bli enda mer populær som omkjøringsvei.

– Måtte byttes ut

– Vi ser jo hvordan trafikken står i Konnerudbakken ned not byen hver morgen. Det er allerede mange som velger å kjøre Jarlsbergveien ut på E18. Når bruene, som i dag er en flaskehals, blir byttet ut, vil kanskje enda flere velge denne veien, sier Evensen.

Truls Rieger, som er leder i kommunens veiavdeling, sier det er helt nødvendig å bytte ut de gamle bruene fra 50-tallet, som ikke lenger tåler trafikkbelastningen.

Truls Rieger

Truls Rieger er sjef i veiavdelingen i Drammen kommune.

Foto: Drammen kommune

– Det har vært en rivende utvikling på Konnerud, og de gamle bruene trengte nå så omfattende vedlikehold, at vi fant ut at det var mest lønnsomt å bygge nye. Vi skal nå bygge bruer som tåler en høyere aksellast, og med fortau, som de gamle ikke har. De får også økt kapasitet når det gjelder flom, sier Rieger.