SE OGSÅ: |
ALT OM: |
Direktør Terje Østensen gleder seg til å gå i gang.
- Jeg synes det er artig at de bevilger penger og at det departementet ønsker å opprettholde togruten, sier Østensen.
Lokaltoget Vøgne lå an til å bli nedlagt for godt. NSB ville ha over ti millioner kroner for å trafikkere strekningen og verken staten eller lokalpolitikerne var villig til å betale så mye.
Ofotbanen tilbød seg å kjøre for halve prisen, rundt fem millioner kroner, og samferdselsdepartementet slo til. Dermed kan selskapet sette inn gamle lokomotiver og vogner der NSB kjørte Signatur.
- Vi kommer nok til å kjøre eldre typer vogner, men de kommer til å bli oppussa og fremstå som bra vogner, sier Østensen.
NSB-direktør Arne Fosen sier at NSB helst skulle fortsatt å kjøre lokaltog i Hallingdal.
- Men hvis andre kan klare dette til en langt lavere pris, så lar vi dem slippe til, sier Fosen.