På den foreløpige terminlisten for verdenscupsirkuset i hopp neste år er det foreslått et verdenscuprenn i Vikersund den 10. og 11. desember.
Rennet blir i tilfelle det fjerde verdenscuprennet i Norge neste sesong.
Hopprennleder Walter Hofer i det internasjonale skiforbundet (FIS) signaliserer at det kan være ett norsk renn for mye.
Må slåss
I følge arrangementssjef Terje Lund i Norges Skiforbund må Vikersund trolig sloss med Trondheim om å få det tredje norske hopprennet i verdenscupen.
Lillehammer og Holmenkollen er faste arrangører av verdenscuprenn i hopp. Den tredje norske verdenscup-arrangøren har til nå vært Granåsen i Trondheim.
I høst sendte Norges Skiforbund en søknad til FIS der de ber om at Vikersund, som den fjerde norske bakken, får plass i terminlisten.
Signaler fra ledelsen i FIS tyder imidlertid på at de kan komme til å sette et tak på tre norske verdenscuprenn i sesongen.
- Granåsen ofres
Den norske dominansen kan høste protester i andre hopp-interesserte land. Styreleder Arve Thorvik i Vikersund Skiflyging mener at det bør bety at Granåsen må ofres for Vikersund denne gangen.
Og det har Norges Skiforbund ikke klart de første fem årene Vikersund skal være Norges nasjonalanlegg.
Arrangementssjef i Norges Skiforbund holder kortene tett til brystet. Han vil ikke bekrefte at FIS ønsker et tak på tre norske renn. Lund mener at det foreløpig er lite som tyder på en slik linje.
Terje Lund forteller at arrangementsstrategien til Norges Skiforbund foreløpig er klinkende klar. Granåsen skal prioriteres i forhold til verdenscuprenn før jul.
Prøverenn før jul
Utfordringen er at FIS har signalisert at de for første gang ønsker å prøve et skiflygingsrenn i desember.
Lund forteller at det er medlemmene i skistyret som eventuelt kommer til å avgjøre en tvekamp mellom Granåsen i Trondheim og Vikersund.
Arve Thorvik i Vikersund Skiflyging sier han foreløpig har fått gode signaler fra FIS. Han vil foreløpig ikke høre på ryktene om at det kan brygge opp til kamp mot Trondheim.
I helgen får han trolig en mulighet til å spørre hoppsjefen i FIS, Walther Hofer, om hva han virkelig mener om problemstillingen.