Hopp til innhold

Kampen om brukte klær hardner til

Fretex og andre humanitære organisasjoner opplever at også vanlige bedrifter vil inn på markedet – for å tjene penger.

Egil Magne Harjo

Daglig leder ved Fretex Drammen Egil Magne Harjo sorterer klærne som har kommet inn. Nå har også flere private firmaer sett potensial i bruktmarkedet.

Foto: Knut Brendhagen / NRK

Konkurransen om innsamling av brukte klær er blitt tøffere.

Hittil har de humanitære organisasjonene for det meste hatt dette markedet for seg selv, men nå har vanlige private bedrifter sett at det er penger i dette.

I Drammensregionen har et firma alliert seg med idrettslag for å sette opp innsamlingspunkter. Det er god respons blant idrettslagene, forteller Trond Hofmann i det Svelvik-baserte firmaet Renotec.

– Mange har meldt tilbake til idrettslagene at de ser på dette som veldig positiv. Folk synes dette er en fin måte å bidra på, slik at idrettslagene tjener litt penger. Samtidig er det bra for miljøet.

Les også:

Bør gå til veldedighet

Freselsarmeens tøyinnsamling

Frelsesarmeen og Fretex har samlet inn brukte klær og sko i over hundre år.

Foto: Knut Brendhagen / NRK

Hittil har folk vært vant til at innsamlede klær har gått til veldedige formål. Leder for Fretex Norge Eivind Madsen hadde gjerne sett at det fortsatte slik.

– Det har vært en god tradisjon i Norge at innsamling av tøy har gått til sosiale tiltak. Jeg synes det er fint at idrettslag kan tjene på dette, sier Madsen.

Mye av det innsamlede tøyet eksporteres til Øst-Europa. Der selges tøyet til en viss kilopris, og det er en andel av denne kiloprisen lag og foreninger får betalt.

Ingen betenkeligheter

Renotec anslår at innsamlingen kan gi opp mot 70.000 kroner årlig til foreningen som er med. Selv har leder Trond Hofmann ikke betenkeligheter med at det øvrige overskuddet går til en privat bedrift fremfor veldedighet.

– I regionen vår er det tre forskjellige aktører som driver med dette. Alle står fritt til å levere hvor de vil, sier Hofmann.

Selv om Fretex ønsker en veldedig profil på innsamlingen, ser de også positivt på at flere engasjerer seg.

– Hvis dette kan være med på å skape et økt fokus på gjenbruk av tekstiler, er det veldig bra, sier leder for Fretex Norge Eivind Madsen.