Oktober og november er tiden for å planlegge og bestille julekort og julebrev. Selv i en tid hvor digitalisering er et voksende tema, består tradisjonen med fysiske julehilsener til familie og venner.
Mindre pågang for Posten
Pressesjef i Posten, John Eckhoff, forteller til NRK at det blir sendt færre julekort og julebrev enn før, men at tradisjonen fortsatt er veldig sterk.
– Postbudene selv husker jo hvordan det var, og merker godt at det ikke er som i «gamle dager», da de bar lass på lass med julekort. Men tradisjonen står sterkt – jeg tror det er fordi gleden ved å sende og motta noe fysisk er større enn å få en hilsen på SMS eller i sosiale medier, sier Eckhoff og fortsetter:
– Digitaliseringen går sin gang og jeg tror ikke det er stort annet Posten kan gjøre, enn å lage fine frimerker og bidra til julestemningen for å få folk til å sende julekort.
Større pågang i fototjenester
Daglig leder i FotoKnudsen, Cecilie Gaustad, sier at de ikke har hatt noe fall i salgstallene til julekort og julebrev.
– Det er tidlig enda å konkludere, men vi har vekst de siste 14 dagene målt mot 2015 så pågangen vil nok bli like stor om ikke større enn i fjor, sier Gaustad.
Hun mener at bilder og hilsener på sosiale medier er mer et tilskudd enn en erstatning til julekort og julebrev. Gaustad legger til at det ofte er den hektiske småbarnsmoren som legger mest energi i det perfekte julekortet. Det virker som det legges mye arbeid i design og gjennomtenkte bilder, forteller hun.
– Jeg synes det fint at selv i en tid med mye digitalisering, så består tradisjonen med å sende fysiske kort, sier Gaustad.
– Det tas mer bilder enn noensinne
Både fotoknudsen og Elkjøp har sine fototjenester hovedsakelig på nettsidene sine. Der kan kunder laste opp sine egne bilder og lage alt fra egendesignede julekort til putetrekk.
– Det blir tatt mer bilder enn noensinne, noe som gjør at det blir marked for et større fotomarked, forteller kommunikasjonssjef i Elkjøp, Øystein Schmidt.