NRK Meny
Normal

I dag registreres elbil nummer 50 000

Målet i Stortingets klimaforlik er innfridd. Nå kan det bli slutt på statens subsidiering av elbilparken.

Elbil - Nissan Leaf

Elbil nummer 50 000 ruller i dag ut fra Drammen havn. Den får registreringsskilt EL60000.

Foto: Kjell Arvid Stølen / NRK

Ifølge Norsk Elbilforening var det pr. 16. april registret 49 750 elbiler i landet, og tallet vil mandag passere 50 000, noe som bli markert med et arrangement på Drammen havn.

Dermed er også målet i Stortingets klimaforlik innfridd, hvor det ble vedtatt at elbiler skal ha særfordeler til 2017 eller til 50 000 biler er nådd.

– Når vi endelig har lyktes med et tiltak for å få utslippene ned i transportsektoren, så må vi se på hvordan vi kan fortsette den trenden, sier leder av Stortingets transport- og kommunikasjonskomité, Linda Hofstad Helleland (H).

Vil se på fordelene

I dag er elbilene fritatt for moms, de betaler ikke bomavgifter og de kan parkere gratis på de fleste kommunale parkeringsplasser. Nå må regjeringen se på om disse fordelen kan opprettholdes videre.

Linda Hofstad Helleland

Linda Hofstad Helleland sier man så langt har vært opptatt av gulrøtter fremfor pisken.

Foto: Larsen, Håkon Mosvold / NTB scanpix

– I revidert budsjett vil samarbeidspartiene legge frem et forslag der man har sett på avgifter og moms for elbiler. Og så skal vi også vurdere videre hva vi gjør med fordelene når det kommer til gratisparkering. Jeg mener kommunene selv bør ta stilling til det, sier Helleland og legger til:

– Og så mener jeg også at vi må se på om vi kanskje skal kreve at det må være to personer i elbilen for at man skal få kjøre i kollektivfeltet mellom enkelte tidspunkt på morgenen og ettermiddagen.

Vil komme tydelige signaler

I revidert nasjonalbudsjett i fjor sa finansminister Siv Jensen at særfordelene for elbileiere koster staten mellom tre og fire milliarder i året i tapte inntekter. I mai legges nytt revidert nasjonalbudsjett fram, og med veksten i elbilsalget så betyr det at inntektstapet til staten blir enda høyere.

– Nå har vi vært opptatt av å bruke gulrøtter fremfor pisken for å bidra til store kutt. Vi må fortsatt kutte videre, og derfor tror jeg ikke det er fornuftig å fjerne alle fordelene.

– Betyr det at regjeringen jobber med et nytt klimaforlik med nye delmål for utskifting av bilparken i Norge?

– Vi jobber med en gjennomgang av avgiftssystemet knyttet til transportsektoren, og kommer til å komme med tydelige signaler i revidert nasjonalbudsjett om hva man ønsker å gjøre videre, avslutter Helleland.