Hopp til innhold

Hvor ble pendlerne av?

Bilkøene mot Oslo i rushtiden ble borte over natten etter alle advarslene om køkaos. Men hverken NSB eller busselskaper melder om noe særlig trafikkøkning.

Kø på E18 ved Skøyen

BOM FAST: Dette har vært et helt vanlig syn på E18 inn mot Oslo.

Foto: Solum, Stian Lysberg / SCANPIX

Det er nærmest et lite mysterium. Situasjonen for bilpendlerne ble dramatisk mye bedre over natten, etter alle oppfordringene om å velge alternative reisemåter når tunnelarbeidene i Oslo startet.

På strekningen Drammen – Oslo gikk trafikken sist uke nærmest uten kø, og bussene kunne kjøre uhindret og uten forsinkelser i kollektivfeltet. Det er ikke hverdagskost, for her har det stått bom fast i rushtiden i mange år.

Det kan tilsynelatende se ut som mange har valgt å reise kollektivt, syklet eller samkjørt med noen.

Les også:

Ikke passasjerrush

Skøyen stasjon

Det er mulig flere pendlere tar toget, men NSB har ikke merket noen vesentlig økning.

Foto: Hallgeir Braastad / NRK

Men lite tyder på at busser og tog er sprengfulle av nye pendlere.

– Vi kan ikke si at vi har merket noe vesentlig økning i passasjertallet de siste dagene, sier pressetalsmann Erik Lødding i NSB.

Han sier det er mulig passasjerene har spredd seg over flere avganger, men at de ikke noe klare tegn på det heller.

Heller ikke nettbuss som kjører mange pendlere fra blant annet Drammen, opplever noe rush av nye passasjerer.

– Nei, det kan vi ikke si, men vi har absolutt merket at vi kommer mye raskere frem nå. Mye av det skyldes nok at mange av elbilene ikke lenger kan kjøre i kollektivfeltet, men vi ser jo også at trafikken glir lett også i de vanlige kjørefeltene, sier Ole Engebret Haugen, administrerende direktør Nettbuss Sør.

Dermed gjenstår spørsmålet – hvor ble alle pendlerne av?

Store utslag

Aud Tennøy

Forskningsleder Aud Tennøy ved Transportøkonomisk Institutt, sier det er lite som skal til for at trafikkbildet skal endre seg.

Foto: NRK

– Det er det vanskelig å si noe helt sikkert om før vi har fått undersøkt det nærmere, men det er ikke sikkert det skal fjernes så mange biler i rushtiden før det kan gi store utslag, sier forskningsleder Aud Tennøy ved Transportøkonomisk Institutt (TØI).

Hun har lang erfaring fra byplanlegging og undersøkelser av trafikkmønstre.

– Når vi har sett på køproblematikk i andre sammenhenger kan vi se at når veiene nærmer seg sin kapasitetsgrense er det bare noen få ekstra biler som skal til fra at trafikken går ganske greit, til det er full stopp. Det er et skarpt "knekkpunkt" på trafikk og fremkommelighetskurven

Hun tror det som kan ha skjedd de siste dagene, er at biltrafikken har ligget litt over dette "knekkpunktet" og at det ikke er så mange bilene som skal ut før fremkommeligheten bedres dramatisk.

– Men dette kan vi ikke vite sikkert før vi får trafikktallene, sier hun.

– Men kommer dette til å holde seg, kommer ikke mange av bilpendlerne tilbake når de ser at det glir greit?

– Det vi har sett tidligere er at det blir et slags likevektspunkt på dette. Selv om noen endrer reisevanene, vil det komme andre til som vil utnytte den bedrede fremkommeligheten, og etter en tid er vi sannsynligvis tilbake til de samme køene og ventetidene som tidligere. Men det kommer nok ikke til å bli noe verre enn det var, selv om veikapasiteten er dårligere på grunn av tunnelarbeidene, sier hun.