Hopp til innhold

Hvilke fjelloverganger skal vinterbrøytes?

GOL (NRK): Hvilke av fjellovergangene mellom øst og vest skal brøytes i framtida? Det var det store spørsmålet på Høyfjellskonferansen på Storefjell.

Kart over foreslåtte fjelloverganger i Sør-Norge

Statens vegvesen vil at fjellovergangene E134 over Haukelifjell og riksvei 52 Hemsedal skal være hovedferdselsårer mellom Østlandet og Vestlandet. Det betyr at ferdselen på riksvei 7 Hardangervidda blir nedprioritert.

Foto: NRK

Mandag samlet nesten 200 mennesker seg på Statens vegvesen sin Høyfjellskonferanse på Golsfjellet for å diskutere hvilke veier mellom øst og vest som skal holdes vinteråpne. Uenigheten mellom de mange som tok ordet var stor, men Flå-ordfører Tor Egil Buøen var krystallklar på hvilken vei han ville satse brøytepengene på:

– Riksvei 7 er den viktigste ferdselsåra mellom øst og vest. Den har en enorm betydning for oss i Hallingdal.

I Hallingdal jobber 30 prosent av alle sysselsatte i reiselivet. Mange er sesongarbeidere.

Vegdirektør Terje Moe Gustavsen

Vegdirektør Terje Moe Gustavsen åpnet konferansen på Storefjell mandag.

Foto: Gunnar Grimstveit / NRK

Har prioritert E134 og Rv52

Statens vegvesen mener det skal satses på to fjelloverganger mellom Østlandet og Vestlandet. De vil prioritere E134 gjennom Buskerud og Telemark, og riksvei 52 over Hemsedalsfjellet. Hardangervidda ligger ikke inne som prioritert vei.

Men Rv7-forkjemperne har ikke gitt opp håpet. På Høyfjellskonferansen legger Statens vegvesen frem sin konseptvalgutredning (KVU) av veien over Hardangervidda. Til stede er samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen.

– På konferansen på tirsdag vil lokale interessenter komme med en siste appell. Sammen med KVU Rv7 er dette godt å ta med seg før beslutning om hovedveiforbindelser mellom Østlandet og Vestlandet tas, sier Solvik-Olsen.

Direktør på Hotel Ullensvang i Hordaland, Edmund Utne, er også sterk talsmann for å holde Rv7 over Hardangervidda permanent vinteråpen.

– Når sommersesongen er over, rundt 1. oktober, må vi si ifra oss mange medarbeidere, fordi trafikken ikke er til stede.

Veiseminar på Storefjell

Rundt 200 mennesker var i dag samlet på Storefjell for å diskutere vinteråpne fjelloverganger

Foto: Gunnar Grimstveit / NRK

– E134 betjener flest mennesker

Leder i samferdselsutvalget i Telemark fylkeskommune, Knut Duesund, synes Europavei 134 over Haukeli er det klart beste alternativet.

– Det er en kort strekning, det er sjanse for at det blir lite vinterstenging, og den vil betjene kolossalt mange mennesker. Det har betydning for næringslivet i telemarksområdet, fram til haugesundsområdet og bergensområdet.

– Men for å få en kort vei på E134 kreves det en del utbygging?

– Ja, det gjør det. Og det er lagt inn at det må koste en god del. Men vi må tenke både 40 og 50 år fram i tid når vi bygger vei, så vi bør ta oss råd til det.

– Dekker hele Vestlandet

Ordfører Oddvar Grøthe i Hemsedal er uenig med Duesund.

– Det er naturlig at riksvei 52 er den rette veien å velge, fordi den dekker hele Vestlandet fra Bergen og nordover mot Ålesund, sier Grøthe.

– Beslutningen om hvilke strekninger som skal utgjøre de framtidige hovedveiforbindelsene mellom Østlandet og Vestlandet, er viktig. Vi går nå gjennom et omfattende materiale om saken, avslutter Solvik-Olsen.