Fakta
LYD OG VIDEO
Hjelp | Mer lyd og video
ALT OM:
- LYD; Straffegebyret kan bli dyrt i lengden, sier Thomas Kulberg. Reporter Ragnar Lerfaldet
- Buskerud: Drammensregionen
Det holder at et tall er feil i postnummeret. Grunnen er at Posten mener adressen da er så upresis at det koster Posten penger.
- Men når avsender ønsker å få opplyst riktig adresse, får han ikke dette automatisk, sier daglig leder i firmaet AHB i Drammen, Thomas Kulberg.
Kulberg driver med salg av rekvisita til bilbransjen. Han er oppbrakt over å måtte bruke verdifull tid på å lete frem riktige adresser.
- Dette blir detektivarbeid for oss, sier han.
Informasjonssjef Line Fredriksen i Posten mener imidlertid at bedriften er flink nok til å gi sine kunder den informasjon de har behov for.
- Vi har blant annet tatt kontakt med kundene på telefon, sier hun, og legger til at svært få har klaget på dette systemet.
Men Thomas Kulberg er ikke fornøyd med informasjonen fra posten. I tillegg blir det dyrt i lengden. I løpet av ett år vil AHB måtte ut med flere tusen kroner i straffegebyrer.
- Med dette systemet måtte jeg ha punget ut med 13.000 kroner i gebyrer i fjor, sier han.
Kulberg tror systemet vil gi Posten store inntekter.
Fredriksen sier derimot at hensikten ikke er at Posten skal tjene penger, men at bedriftene skal ha riktig adresse til sine kunder.