NRK Meny
Normal

Historien som startet i en sportsbutikk

Han skapte en sykkel som fikk en spesiell status blant syklister i Birkebeinerrittet. Drammenseren selger nå alle aksjene i firmaet til giganten Swix Sport.

Steinar Liljedahl Karlsen

SUKSESS: Steinar Liljedahl Karlsen fra Drammen ville lage en sykkel som var god å sykle på. Det ble en sykkelsuksess.

Foto: Karin Grønn Madshus / NRK

For 23 år siden startet Steinar Liljedahl Karlsen fra Drammen sykkelfirmaet Hard Rocx sammen med en venn. Det skulle bli det mest populære sykkelmerket blant Birkebeinerryttere som syklet fra Rena til Lillehammer. Nå selger Liljedahl Karlsen alle aksjene sine til Swix Sport.

– Jeg er glad syklene er kommet i en såpass trygg havn som Swix Sport er. Det gir oss mange muligheter. Det er en stor trygghet og ha en så sterk eier. Vi skal fortsette akkurat som før. Jeg skal fortsette som daglig leder, forteller han.

Sykkelen som ikke fantes

Sykkeleventyret startet i en sportsbutikk.

– Jeg begynte å jobbe i sportsbutikk og sammen med Lasse Mjerskaug, som drev butikken, ønsket jeg å satse på sykler, men vi følte at sykkelen vi ønsket å selge ikke fantes, forteller Liljedahl Karlsen.

Det skulle bli starten på den første Hard Rocx-sykkelen som ble skapt. The Cambrium så dagens lys i 1993 og sykkelen fikk en spesiell status blant sykkelmosjonistene.

– Vi satset veldig på Birkebeinersyklisten. Vi prøver å lage lette, raske og balanserte sykler. Sykler som er gode å sykle på, sier Liljedahl Karlsen.

Mye vitenskap

For å lage effektive sykler hvor man får mest ut av hvert tråkk er det mye forskning og utvikling som ligger bak.

– Hadde du drømt om den statusen Hard Rocx-sykkelen har fått?

– Det selges 400 000 sykler i året i Norge og vi selger 7 000, men det som var gøy for oss da vi for ti år siden begynte å telle sykler i Birkebeinerrittet var at vi fant ut at vi var det største merket, forteller Liljedahl Karlsen.

Inn i historien

Sykkelinteressen kommer fra sykkelgründerens far, men for Liljedahl Karlsen er arven etter bestefaren spesiell.

Trygve Liljedal, Liljedahl Karlsens bestefar, drev Liljedal skistavfabrikk på Lillehammer. Skistavfabrikken solgte opp mot en million staver i året før Swix kjøpte fabrikken på midten av 70-tallet. Nå gjentar historien seg.

– Jeg ser at skistavene lever lenge etter min bestefar og målet mitt er at syklene skal få leve etter meg, sier Liljedahl Karlsen.