NRK Meny
Normal

Her er komikerens tre tips til jobbstarten

– Ikke ha dårlig samvittighet hvis det går litt langsomt på jobb etter sommerferien, mener komiker Espen P.A. Lervaag. Han har tre råd til hvordan du kan gjøre overgangen til kjedelig jobbhverdag mykest mulig.

Espen P. A. Lervaag

ARBEIDSSKY: Komiker og manusforfatter Espen P.A. Lervaag fra Lier er bl.a. kjent fra TV-serien «Maniac».

Foto: Viafree

Lervaag har flere metoder for å få så lite som mulig å gjøre på jobb, og anslår at han arbeider effektivt rundt to måneder i året.

– Du er oppe og jobber ordentlig i november en gang. Så kommer jula, og da kan du kjøre samme opplegget en gang til, humrer komikeren.

1. Ta deg god tid. Veldig god tid.

Klokke
Foto: Hans Ola Hevrøy / NRK

Å gjøre seg kjent på kontoret etter lang tids fravær er noe av det viktigste man kan gjøre, mener Lervaag. Det er nesten ikke mulig å bruke for lang tid på det.

– Man må lokalisere kaffeautomater, finne ut hvordan lunsjen fungerer, hvordan dokulturen er. Alt må innarbeides på nytt, og det bruker jeg veldig mye tid på, opp mot to-tre uker. Når det sitter begynner jeg å jobbe.

Psykologspesialist Tord Riiser

ENIG: Psykologspesialist Tord Riiser tror Lervaags tips kan være effektive.

Foto: Drammenpsykologene

Psykologspesialist Tord Riiser ler godt av forslaget. Han tror den type tidsbruk er behagelig på kort sikt, men kan by på problemer etter hvert.

– Det er typisk unngåelsesatferd, man unngår å gjøre noe som oppfattes som ubehagelig. Men det kan vise seg å slå tilbake på en selv, ved at man utsetter ting man burde gjøre uansett.

2. Se opptatt ut, uten at du egentlig er det

14287218
Foto: Frank May, P3472 Frank May / NTB scanpix

Å gå fort fra sted til sted med en datamaskin er ifølge Lervaag en effektiv måte å gi inntrykk av at man har det travelt.

– Da virker det som om du er på vei til noe viktig. Hvis folk spør hva du skal, må du si at du ikke har tid. Da kan du holde det gående en måneds tid før noen gir deg en oppgave.

– Hvordan funker det for deg?

– Helt nydelig. Nå har jeg jobbet i halvannen uke, og jeg har fortsatt ingenting å gjøre, ler han.

Slik oppførsel kan fungere veldig bra, tror Riiser.

– Folk er som regel veldig lite direkte, så hvis det ser ut som om du er opptatt vil folk stort sett tenke at du er det.

3. Kle deg anonymt

Facebook-sjef Mark Zuckerberg.

GRÅ T-SKJORTE: Facebook-grunnlegger Mark Zuckerberg er kjent for å være nøktern i klesveien. Det er uvisst om årsaken er å unngå arbeid.

Foto: Noah Berger / AP

– Det er dumt å komme i sandaler og bermuda-shorts, for hvis du stikker deg ut vil noen fort gi deg en oppgave. Jo mer anonym, jo bedre.

Tipsene som handler om å bli lagt lite merke til er lure, sier psykologen. Men selv om det noen dager kan være fristende å holde senga, trenger mennesker å komme seg på jobb.

– Det å være hjemme altfor lenge fører til isolasjon og overdreven grubling. Så vi er veldig privilegerte, vi som faktisk har en jobb å grue oss til, sier han.