Hopp til innhold

Her brøytes flyplassen – uten noen bak rattet

Førerløse brøytebiler ble testet på Fagernes lufthavn mandag. – Dette løfter vintervedlikehold inn i en ny liga, sier Avinor-sjefen.

Om ett til to år kan alle Avinors flyplasser bli brøytet av autonome brøytebiler.

Prosjektet med de førerløse brøytebilene ble startet av Avinor for tre år siden. Håpet er at alle Avinors 46 flyplasser etter hvert skal kunne brøytes av brøytebiler uten sjåfør.

På Fagernes lufthavn mandag var det store mengder snø for brøytebilene å ta fatt i. Og testen var vellykket.

Førerløse brøytebiler

De førerløse brøytebilene skal om kort tid tas i bruk på Avinors flyplasser.

Foto: Avinor

– Det var en stor opplevelse. Det gjør meg både stolt og tilfreds. Dette er fremtiden, og vi så begynnelsen i dag, sier konsernsjef Dag Falk-Pettersen i Avinor.

– I bruk om kort tid

Det er Kongsberg-bedriften Yeti Snow Technology AS, med Øveraasen og Semcon på eiersiden, som lager brøytebilene.

Avinor-sjefen håper bilene kan tas i bruk om et eller to år.

– Dette skal komme tidlig ut. I løpet av veldig kort tid, så vil vi ha dette i ordinær drift. Da har vi løftet vintervedlikehold inn i en ny liga, sier han.

Første i verden

Prosjektet er ifølge Avinor den første i verden der store maskiner skal kjøre autonomt og sørge for å holde lufthavner snøfrie.

Førerløse biler

Brøytebilene er utviklet av Kongsberg-selskapene Yeti Snow Technology AS, Øveraasen og Semcon.

Foto: Robin Aron / Avinor

– Det vi så under demonstrasjonen oversteg våre forventninger, og vi er svært imponert over hva våre samarbeidspartnere, Semcon og Øveraasen, har fått til igjennom prosjektet vårt, sier Falk-Petersen.

Til stede på mandagens test var også samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp).

– Det er ekstra kult at det er norsk teknologi og norske leverandører. Det er virkelig spennende det man har fått til, sier han.

Førerløs brøytebil

Ratt og sete er også på plass i brøytebilene, dersom det skulle trengs.

Foto: Avinor