NRK Meny
Normal

Har egen park for skredsøking

Mange skikjørere mangler skredsikkerhetsutstyr, eller trening i å bruke det riktig. I Hemsedal kan folk øve på skredsøking.

Bruker skredsøker

I Hemsedal kan frikjøringsentusiaster øve gratis på å søke gjennom skred før ulykken er ute. Det står om minutter dersom liv skal reddes.

Foto: Per Håkon Solberg / NRK

Salget av ski som egner seg for off-piste-kjøring, eller løssnøkjøring, har tatt av de siste årene, men salget av skredsikkerhetsutstyr følger ikke den samme utviklingen.

–Flere må bruke søkeutstyr

Per Ola Seim

Per Ola Seim i den alpine redningsgruppa i Hemsedal.

Foto: Per Håkon Solberg / NRK

Flere personer er tatt av skred. Det blir som å finne nåla i høystakken. Men i dag er det sendere som er gravd ned for å illustrere de uheldige skiløpere. Disse senderne kan redde liv. Dersom alle som kjører utenfor løyper bruker slike, vel å merke.

– Dette er en sender/mottaker, som både sier fra hvor du ligger og som kan brukes til å peile deg inn på andre som blir tatt av ras, sier Per Ola Seim i den alpine redningsgruppa i Hemsedal.

Det piper i den lille boksen og lyden endrer seg når man nærmer seg den som er begravd i snøen.

Øvingsanlegg for frikjørere

Ingrid Kristine Berntsen Odongo og Siw Gulbrandsen

Ingrid Kristine Berntsen Odongo og Siw Gulbrandsen benyttet anledningen til å øve i skredparken i Hemsedal. Tre sendere var skjult i snøen.

Foto: Per Håkon Solberg / NRK

Ingrid Kristine Berntsen Odongo og Siw Gulbrandsen øver i skråningene i parken i Hemsedal, hvor hvem som helst kan teste ut skredsøking.

Poenget er at å bruke utstyret første gang når ulykken faktisk har skjedd, ikke gir det beste utgangspunktet for å finne turkameraten din.

– Nå har vi valgt å gjøre det vanskelig for dem. De vet ikke hvor mange som ligger i raset. Det er det vi kaller et komplekst skredscenario. Det er noe man bør øve mye på. Det gjelder å være effektiv, sier Seim.

Lær faresignalene

I Hemsedal er det mange som står på ski utenfor oppmerkede løyper. Det er livsnødvendig å vite forskjellen på trygt og utrygt terreng.

– Dersom du ønsker å kjøre utenfor løypene, være frikjører, så må du kjenne igjen faresignalene og hvor bratt skråningen er.

– Hvor viktig er disse sender/motakerene?

– Alle som driver med frikjøring bør ha disse boksene. Jeg har med med en både fordi jeg vil finne andre og for at de skal finne meg. Ellers er det ikke poeng i å ha den. Signalene må fanges opp, sier han.

Og de to skientusiastene som øvde, fant den første senderen etter ett minutt og den andre etter tre minutter. Den siste var ennå ikke funnet etter seksten minutter. Da hadde livet stått på spill.