Slik ønsker vegvesenet at den nye brua skal se ut. (Illustrasjon: Statens Vegvesen)
Drammen kommune anket avslaget på midlertidig bygge- og deleforbud etter at Bylista fikk en juridisk betenkning fra jusprofessor Carl August Fleischer. I svarbrevet til Drammen kommune skriver miljøvernminister Siri Bjerke at betenkningen ikke inneholder nye momenter som gjør at saken må vurderes annerledes.
Flengende kritikk
Fleischer rettet i oktober meget sterk kritikk mot staten. I sin betenkning fremhevet jusprofessoren at Drammen har vært utsatt for ulovlig press og ulovlige statlige vedtak om utbygginga av motorveibrua. Fleischer mente at veimyndighetene ikke kunne bygge ny motorveibru over Drammenselva uten en ny reguleringsplan. Han mente også at det var forbudt å gjennomføre brubygginga uten at det først har vært foretatt konsekvensutredning.
Her er begrunnelsen for Siri Bjerkes avslag til Drammen kommune:
"Miljøverndepartementet har, etter å ha vurdert saken, ikke funnet grunn til å komme til et annet resultat enn tidligere. Vi viser til at det etter plan- og bygningsloven ikke er krav om ny reguleringsplan hvor det allerede foreligger en slik plan. Dette gjelder selv om reguleringsplanen er av eldre dato.
Når det gjelder konsekvensutredning er plikten til å gjennomføre slik utredning knyttet til tillatelsen, og ikke til gjennomføringen av tiltaket. For vegtiltak gjelder at reguleringsplan regnes som tilstrekkelig tillatelse til å gjennomføre tiltaket. Gjeldende reguleringsplan ble vedtatt før bestemmelsene om konsekvenseutredning trådte i kraft og var derfor ikke underlagt krav om konsekvensutredning. Lovens bestemmelser om konsekvensutredninger kan ikke gis tilbakevirkende kraft slik at kravet om ny utredning hvor tiltaket ikke er påbegynt innen fem år etter planvedtak ikke får virkning for planer som er vedtatt før bestemmelsene trådte i kraft.
Avslutningsvis bemerkes at kommunens vedtak om midlertidig bygge- og deleforbud er enkeltvedtak som kan påklages. Vi legger til grunn at fylkesmannen, ved behandlingen av slik klage, har den samme overprøvingskompetanse som ellers og således formelt kan prøve alle sider av saken, herunder også kommunens reguleringsskjønn.
Miljøverndepartementet er etter dette kommet til at det ikke er tilført nye opplysninger som gir grunn til å endre vår beslutning om ikke å gripe inn i saken. Det vises ellers til vår begrunnelse i brev til Drammen kommune 18.august 2000."