NRK Meny
Normal

Høylytt prat og trengsel - Dette irriterer oss på toget

På toget klager vi over medpassasjerenes oppførsel. Konduktørene må ofte gripe inn i konflikter mellom passasjerene.

Ombordstigning på toget

Ved av- og påstigning på stasjonen blir det ofte konflikter mellom passasjerer.

Foto: Odd Vegard Kandal / NRK

Folk som trenger seg på toget før alle har gått av. Sidemannen som spiller så høy musikk at du tror det er du som har på hodetelefoner og spiller Guns N` Roses med Paradise City. Medpassasjerer som sitter med beina i setet, eller som oppbevarer bagasje i setet ved siden av seg for å slippe å ha noen sittende der.

Velkommen til livet som togpendler.

Mange som reiser med tog daglig kjenner på irritasjonen over andres oppførsel. Man skal på sett og vis ha en slags kutyme på toget.

– På pendleravgangene er det ofte trengsel, og mange er ikke flinke nok til å gi plass til flere passasjerer. De tenker oftest på seg selv, sier Fredrik Gillebo.

Tar ikke tak i problemet

Han reiser tog mellom Drammen og Oslo, og kjenner ofte på irritasjonen over medpassasjerers oppførsel om bord. Til tross for irritasjon – han sier ikke ifra til dem han mener bør oppføre seg annerledes.

– Nei, det er vel kanskje slik vi nordmenn er. Vi irriterer oss over noe og forteller det videre til andre istedenfor å ta tak i problemet.

NSB-kampanje

NSB har kampanjer der de ber folk vente med å gå om bord før alle har gått av.

Foto: Odd Vegard Kandal / NRK

Problemet Gillebo peker på er også noe de ansatte i NSB ofte ser. Konduktørene må daglig oppfordre kunder til å fjerne bagasje eller føtter fra tomme seter.

– Nordmenn må ta hensyn

– Det er en del mennesker som bruker mer plass enn hva de har bruk for, sier konduktørleder i Oslo, Trond Erik Skistad.

På toget fra Drammen til Oslo reiser også Sam Joyce. Han er opprinnelig fra Australia men har bodd lenge i Norge. Han ser at det er en stor forskjell mellom de to landene når det gjelder pendleroppførsel.

– Det virker som om alle kjemper mot hverandre i å komme først om bord. Men jeg hadde ønsket at nordmenn i større grad kunne tatt hensyn til alle andre som også reiser, sier Joyce.

Kurser konduktørene

Trond Erik Skistad

Konduktørleder i Oslo, Trond Erik Skistad, forteller at konduktørene ofte må gripe inn i konflikter om bord.

Foto: Odd Vegard Kandal / NRK

De fleste regiontog har en egen stillevogn. Her er det ikke lov til å prate eller høre på musikk. Dette er en gjenganger for de ansatte om bord på toget.

– Ofte er det kunder som spiller musikk uten ørepropper. Det er støyende. I tillegg er det mange som snakker høyt, ofte høyere enn de selv er klar over, sier Skistad.

Det er ikke sjeldent konduktørene på togene må gripe inn i situasjoner der det oppstår konflikter mellom passasjerer. Som oftest er det ved av- og påstigning.

– Konduktørene er faktisk trent på det å håndtere slike situasjoner. Det finnes ikke alltid en fasit, men ofte så blir løsningen noe som er til det beste for alle passasjerer.

Bedre punktlighet gir mindre irritasjon

NSB har kjørt flere kampanjer i det siste der de oppfordrer passasjerene til å vente med å gå om bord til alle har steget av, og til å ikke legge ting i setet ved siden av. Ifølge konduktørlederen har disse kampanjene gitt resultater.

– Vi ser det på punktligheten som har vært svært bra i det siste. Kampanjene vi har kjørt er et ledd i det å få ned tiden på stasjonsoppholdene.

Og med færre problemer i togtrafikken, har også antallet klager på medpassasjerer gått ned.

– Hvis det er store forsinkelser og buss for tog er det lettere å bli irritert over en som snakker høyt i telefonen, enn om alt går på skinner, sier kommunikasjonsrådgiver i NSB, Håkon Myhre.