I blå arbeidsklær, med capsen bak frem og en hammer i hånda, fester Erlend Krossen Kristiansen låskasser på vinduer. I høst begynte han som lærling hos vindusprodusenten H-vinduet Fjerdingstad i Hokksund. Lydnivået er høyt og det lukter en blanding av beis og treverk.
– Jeg trives når jeg står sånn her. Da slapper jeg av, sier Krossen Kristiansen.
Han er, i likhet med tre andre lærlinger på Fjerdingstad, en del av et prøveprosjekt gjennom Åssiden videregående skole.
Skolen og opplæringskontoret Tre-Ringen har i flere år opplevd et stort frafall av lærlinger. De siste fire åra har 40 prosent av inngåtte lære- og opplæringskontrakter i treteknikkfaget blitt brutt.
I høst ble det bestemt at ungdommene skulle få tettere oppfølging. En ansatt fra skolen fikk frikjøpt 20 prosent av stillingen sin til å bruke på lærlingene.
Krossen Kristiansen er fornøyd med å bli passet litt ekstra på.
– At du blir piska litt og skjønner at det fortsatt er folk som bryr seg om at du skal klare det. Jeg føler at det er veldig viktig.
Lite kontakt før
Det er lærer Jan Novak som følger opp lærlingene i et samarbeid med Jan Larsen fra opplæringskontoret i treteknikk. Novak kjenner ungdommene godt etter to år sammen med dem på skolen, og synes det er nødvendig med en tettere oppfølging fra skole til arbeidsliv.
– Går du på skolen og blir borte en dag, så er det selvsagt ikke bra. Men er du borte fra jobben, så er jo det litt verre, sier han.
Novak mener det er en stor forskjell på oppfølgingen før og etter at prosjektet ble startet.
– Det kunne jo hende at noen på opplæringskontoret tok kontakt med lærlingene, men det var ikke noe systematikk på det. Kontakten har egentlig ikke vært der før.
Oppfølgingen består av felles samlinger med alle lærlingene, samt jevnlige besøk i bedriftene av Novak.
Les også:
Fylkeskommunen betaler
Det var Jan Larsen ved opplæringskontoret Tre-Ringen som fikk ideen til pilotprosjektet. Han syntes det var vanskelig å forhindre at lærlingene falt fra.
– Skolen sitter på kunnskap og erfaring om disse unge menneskene som det ikke er mulig for meg å hente inn på noen få dager, sier han.
Larsen sendte en bekymringsmelding til fylkeskommunen Buskerud som kalte inn til møte. Der ble det besluttet at en medarbeider på Åssiden videregående skulle frikjøpes i en deltidsstilling.
Det er fylkeskommunen som finansierer frikjøpingen.
Les også:
Kunnskapsminister roser
Og en slik finansiering mener kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen at flere fylker burde foreta.
– Jeg oppfordrer fylkene til å følge nøye med på hva som skjer i Buskerud. Man burde vurdere om dette skal testes i andre fylker også.
Kunnskapsministeren roser Åssidens pilotprosjekt.
– Jeg synes dette er et kjempespennende prosjekt. For mange er overgangen fra skolebenken til arbeidslivet en stor overgang.
– Synes du oppfølgingen av lærlinger per dags dato er god nok?
– Den er nok god mange steder, men samtidig er det for store forskjeller på hvordan lærlinger blir fulgt opp i ulike fylker.
Greit med mindre selvstendighet
Når elever fra yrkesfaglige linjer får lærlingplass, blir de i stor grad selvstendige fra skolen. Det er bedriftene som får alt ansvar for fagopplæringen.
Lærlingene på Fjerdingstad synes ikke det er et problem at selvstendigheten nå blir noe innsnevret.
– Det er ikke slitsomt, det er bare bra at de bryr seg og ser hvordan vi har det videre, sier Martin Sandengen.
Erlend Krossen Kristiansen er enig.
– Det blir som om du spiller fotball. Du spiller alltid litt bedre om moren din klapper og heier fra sidelinja.
Hittil i år har ingen av lærlingene Novak følger opp droppet ut av læretiden.