– Jeg er først og fremst ute etter å få klart for meg hvordan risikovurderingen er hvis man fortsetter med ny tunnel, sier Anette Solli (H) til NTB, før hastemøtet med Statens vegvesen tirsdag ettermiddag.
– Man må spørre seg om man må påregne at dette vil skje igjen, sier hun.
Solli og hennes kollega fra Buskerud, Roger Ryberg, har bedt om møtet etter at en lastebil begynte å brenne i tunnelen fredag. Ordførerne i kommunene Frogn, Nesodden, Røyken og Hurum skal også være til stede.
To personer måtte reddes ut av tunnelen, som fikk omfattende skader og blir stengt i to-tre uker. Tema for møtet tirsdag blir både sikkerheten i tunnelen når den gjenåpner, så vel som planene om en ny tunnel.
– Jeg trenger nok en del beroligelse for å være trygg på valgene man gjør i hele prosjektet, når det gjelder hvor trygg denne tunnelen er og kan bli, sier Solli.
Spørsmålet er om tunnelen er av en beskaffenhet som gjør at man må vente at denne typen situasjoner kan oppstå igjen, at visse type kjøretøyer får problemer, sier hun.
Ifølge Statens havarikommisjon for transport var den siste brannen svært lik en tilsvarende brann i 2011.
Hva slags tiltak som må til her og nå for at tunnelen skal være sikker nok inntil en ny løsning er på plass, blir også tema i dagens møte. Å stenge tunnelen for tyngre kjøretøyer, vil være vanskelig, påpeker Solli.
– Vi som bor i dette området er jo veldig interessert i å ikke få tungtransporten gjennom Oslo. Det er litt av vitsen med tunnelen. Det er ikke en lett beslutning. De som skal ta den, må veie dette hensynet opp mot folks sikkerhet, sier Solli, som føyer til at det siste er et tungtveiende hensyn.
Oslofjordtunnelen er brattere enn EUs tunneldirektiv tillater, men direktivet åpner for å gjøre andre tiltak som kompenserer for dette