Hopp til innhold

Frykter lekkasjer på Facebook

NHO er redd for at bedriftshemmeligheter kommer på avveie.

Facebook
Foto: The Canadian Press, Sean Kilpatrick / Scanpix/AP

Næringslivets Hovedorganisasjon (NHO) ber bedrifter bevisstgjøre sine ansatte om bruk av Facebook.

De siste dagene har både Europeiske sikkerhetsmyndigheter og amerikanske politikere og borgerrettighetsgrupper anklaget eierne av Facebook for å sette sine brukeres personvern i fare, og hevder at sikkerheten for brukerne er ute av kontroll.

NHO oppfordrer bedrifter til å øke bevisstheten rundt ansattes bruk av sosiale medier for å hindre spredning av sensitiv bedriftsinformasjon.

En stor utfordring

Konserndirektør Johnny Løkka i Kongsberg Gruppen er klar over faren.

- Dette er en utfordring som vi tar veldig alvorlig. Vi har en instruks som omfatter bruk av Internett, og har opplæring av nye ansatte som går på holdninger og bruk av sosiale medier, sier han.

Les: Stengte Facebook for ansatte

Og det er en god ide, mener direktør Nina Melsom i arbeidsrettsavdelingen i NHO. For nettopp spørsmål fra bedrifter om ansattes bruk av for eksempel Facebook blir stadig mer vanlig i hennes avdeling:

- Vi har fått flere spørsmål om det, og det er økende. Det viser nok at det er behov for å ha mer fokus på denne typen problemstillinger. Jeg tror ikke arbeidstakeren er bevisst på hvordan opplysninger på Facebook kan skade bedriften.

Uskyldige meldinger

Og det kan være tilsynelatende helt uskyldige meldinger som kan skade arbeidsgiveren, forteller Melsom. For eksempel at man er på vei til København i et kontraktsmøte. Nettopp det kan være nyttig informasjon for en konkurrent.

- Alle har vi ytringsfrihet, men samtidig må man være bevisste på at man har en lojalitetsplikt overfor arbeidsgiveren sin.

Men noen ganger er ikke engang holdningsarbeid trygt nok, og i Kongsberg Gruppen har de gått til det skritt å stenge sosiale medier for deler av bedriften, forteller Løkka:

- De delene av bedriften som er svært sensitive, der har vi stengt av den type tilgang. Men der er det også en god del andre sikkerhetstiltak som gjelder.

- Skal ikke ut

Nylig skrev The New York Times at Facebooks personvernregler har 50 forskjellige innstillinger og 170 valgmuligheter. Da er det en utfordring å stole på at ansatte til en hver tid er oppdaterte på disse reglene og gjør de nødvendige endringene for å hindre at informasjon beregnet på noen få, blir tilgjengelig for alle.

- Det er det som gjør at bedriftssensitiv informasjon ikke skal ut på slike typer medier, avslutter Løkka.