Torsdagens ulykke i Oslofjordtunnelen kunne endt mye verre. Daglig fraktes farlig gods som sprengstoff, kjemikalier og bensin gjennom tunnelen. Stoffer som er eksplosive og lett antennelige.
NRK har vært i kontakt med Orica Norway som leverer sprengstoff. De bekrefter at de frakter sprengstoff gjennom tunnelen, men vil ikke si noe om mengden.
Alternativet er i følge Orica å frakte dette gjennom Oslo sentrum.
Hadde vært katastrofe
Daglig leder i G.S. Transport, Per Einar Sand, sier at han syntes det er rart at det ikke finnes begrensninger i Oslofjordtunnelen.
- Det er merkelig. Tunneler som tilsynelatende virker bedre enn Oslofjordtunnelen har jo begrensninger. Det er langt opp til hver ende i den tunnelen, sier Sand.
Sand forteller at det vil være en katastrofe hvis farlig gods havner i nærheten av en brann inne i tunnelen.
(Artikkelen fortsetter under bildet)
- Hvis det hadde vært en bensinbil rett bak eller rett foran, tror jeg ikke det hadde vært en bra dag i dag.
Finnes begrensninger andre steder
Gjennom sentrum av Oslo er det mulig å frakte farlig gods, men ikke i rushtrafikken, men for Oslofjordtunnelen finnes det ingen slike regler.
- Det er per i dag ingen begrensninger på hva slags gods som kan fraktes gjennom Oslofjordtunnelen. Slike begrensninger finnes i tilknytning til tunneler i Bergen, Ålesund og også i Oslo, forteller fagdirektør ved Vegdirektørens stab, Finn Harald Amundsen.
Knappetunnelen i Bergen ble i fjor stengt for frakt av farlig gods under rushtrafikken, selv om tunnelen er bygget etter høyeste sikkerhetsklasse i Norge.
De samme reglene gjelder for flere tunneler i Oslo, blant annet Operatunnelen og Vålerengatunnelen.
I fjor vedtok samferdselsdepartementet at biler med farlig last kan måtte vente på fergeleier, hvis det er lange køer for å komme med fergen.
Tidligere var regelverket slik at kjøretøy blir tatt om bord i fergene i den rekkefølgen de ankom, men når farlig gods ble transportert var det begrensninger i antall kjøretøy som kunne være med.
Dermed kan det også være problemer med å få fraktet farlig gods via fergen mellom Horten og Moss.
- Det går for fort
Lastebilsjåfør Bjørn Solbakken har selv vært vitne til røyk fra andre lastebiler i tunnelen. Solbakken tror sjåfører har for stor fart i begynnelsen av Oslofjordtunnelen.
- De slipper seg for fort ut. Jeg vet ikke om de glemmer seg bort, eller hva de gjør. Da går det varmt i bremser, og det ser man i bunnen, for der har de for høye hastigheter, forklarer Solbakken.
Selv om det foreløpig er fritt fram for transport av farlig gods gjennom Oslofjordtunnelen, jobbes det med å analysere de norske tunnelene.
LES: Sjåfører unngår Oslofjordtunnelen
- Veidirektoratet jobber med en risikoanalyse i samarbeid med Sveitsiske veimyndigheter hvor vi ser på sikkerhetsbehovene for alle norske tunneler. Det er et stort arbeid, avslutter Finn Harald Amundsen.