– Vi kan oppleve at et barn kommer og sier: «Gunnar, jeg må fortelle deg en hemmelighet. Kan jeg fortelle deg om hva som har skjedd hjemme i det siste?», sier professor Kaare Torgny Pettersen og legger til:
– Og plutselig får matematikklæreren en historie fra eleven sin, som han etter norsk lov er forpliktet til å gå videre med.
Professoren forteller om hvordan en tilfeldig matematikklærer, norsklærer eller engelsklærer plutselig får en historie de ikke er forberedt på.
– Jeg begynte med dette for 35 år siden. Hadde seksuelle overgrepssaker, og forstod ikke at det var seksuelle overgrep. Jeg syntes det var rart at en far kunne gjøre slik med sin datter, men jeg hadde overhodet ikke noe kunnskap om dette fra min utdannelse, sier Pettersen.
Han mener at dagens lærere og barnehagelærere er i noe av den samme situasjonen. Altså at de ikke har fått denne kunnskapen inn via utdanningen.
– Da kan de ikke lastes for at de ikke har sett det når de kommer ut i praksis, forklarer Pettersen.
Savner kunnskap
Og studentene mener det er et stort behov for kunnskap om temaet.
– Vi savner det veldig mye. Det er fire timer i løpet av en fireårs utdanning. Det er ingenting. Vi har ikke noe grunnlag til å oppdage tegnene, sier Jeanett Rydgren som er lærerstudent på tredje året.
– Har dere opplevd noe sånt ute i praksis?
– Det har kommet frem ja. Medstudenter som har opplevd og sett ting, sier Rydgren.
– Nå skal vi gjøre dem kyndige til å kunne se og til å kunne handle. Da har de på en måte det de trenger for å kunne møte dette på en ansvarsfull måte, sier Pettersen.
Frykter flere «sitter på gjerdet»
Ved høgskolen i Sørøst-Norge er det rundt 3000 lærer- og førskolelærerstudenter. Flere av dem NRK snakker med er smertelig klar over at temaet vold og overgrep er en problemstilling de kan komme til å oppleve i løpet av arbeidslivet.
Det er derfor det er en nasjonal satsing for å gi studentene undervisningen de trenger. Men professoren frykter at mange utdanningsinstitusjoner ikke kommer til å følge godt nok opp.
– Jeg tror det kommer til å bli syndet en god del. Mange kommer til å sitte på gjerdet og ikke innføre dette i noen stor grad i undervisningen, sier Pettersen, før han understreker:
– Det holder ikke lenger å ha det som en fagdag. Det skal inn i matematikk, det skal inn i norsk, det skal inn i kroppsøving. Man skal ikke ha et eget fag som heter «vold og overgrep.»