I undersøkelsen så Forbrukerrådet på om nettbutikkene fulgte 13 krav fra angrerettloven og ehandelsloven. Over halvparten av butikkene opplyste ikke om angrerettsskjemaet, og hele 85 prosent fulgte ikke
– Dette er skuffende. Når du driver en nettbutikk, har du et ansvar for å ta vare på forbrukeren, og du må selvfølgelig sette deg inn i hva loven krever, sier regiondirektør Jo Inge Bjørntvedt ved Forbrukerrådet i Buskerud, Telemark og Vestfold.
Les også:
Informasjonskrav
Fra i sommer økte kravet til informasjon som selgerne i EØS-området skal gi forbrukerne.
Det er urovekkende at så mange i bransjen ikke har fått med seg disse endringene, sier barne-, likestillings- og inkluderingsminister Solveig Horne (Frp).
Les også:
En tredel av nettbutikkene opplyste ikke om angrefristen og kostnadene ved retur. I disse tilfellene kan forbrukeren kreve at butikken betaler for returkostnadene.