Hopp til innhold

Flere tar toget

I løpet av de fire første månedene i år opplevde NSB en rekordstor passasjervekst.
Over 22 millioner passasjerer tok toget i denne perioden.

Flere tar toget

Det er fremdeles forsinkelser på jernbanen, men flere velger likevel å bruke skinner til og fra bestemmelsesstedet.

Foto: Per Håkon Solberg / NRK

Åge-Christoffer Lundeby

kommunikasjonssjef i NSB, Åge Christoffer Lundeby.

Foto: Rune Jensen / NRK

– Vi innførte et nytt rutetilbud i 2012 som ble ytterligere forbedret i 2014. Det er kundene fornøyd med og flere velger å bruke toget, forteller kommunikasjonssjef i NSB, Åge Christoffer Lundeby.

I løpet av de fire første månedene i år økte passasjertallet med 4,3 prosent, sammenlignet med samme periode i fjor. 22 665 000 passasjerer tok toget i Norge fra 1. januar til 1. mai i år og de aller fleste er fornøyd med NSB.

– Fire til fem tog i timen til Drammen er veldig bra, sier Bjørg Hen som tar toget hver dag.

Tom Helgerud bruker ikke toget like mye, men opplever at det stort sett går når det skal.

– Når jeg skal reise syns jeg det fungerer greit. Det er stort sett mellom Drammen og Oslo jeg tar toget. Det er jo veldig komfortabelt å ta toget i stedet for å kjøre bil, men det forutsetter at toget er i rute og det er det ikke bestandig at det er.

Over høyttaleranlegget på Drammen stasjon opplyser det at ettermiddagstoget til Skien er innstilt fordi NSB mange togsett, og på oppslagstavla kan passasjerene se at flere tog er forsinket denne ettermiddagen.

Les også: NSB med rekordresultat

Bedre punktlighet

Togforsinkelser, punktlighet, mangelfull informasjon og buss for togtilbudet er gjengangerne kundene ikke er fornøyd. NSB offentliggjorde torsdag en undersøkelse som viser at på tross av rekordstor passasjerøkning, har kundetilfredsheten bare økt med en prosent – fra 73 til 74 prosent.

– Punktlighet er den viktigste faktoren for å ha fornøyde kunder. Vi gleder oss over at Jernbaneverket får stadig mere penger å bruke på vedlikehold. I år har de 8,1 milliarder kroner å bruke. For 10 år siden hadde de 800 millioner, sier Lundeby.

Ikke i mål

NSB har som mål at 90 prosent av togene skal være i rute, men den ferske undersøkelsen selskapet nå presenterer viser at det ikke går helt på skinner.

– Vi har ikke nådd målet vårt hittil i år. Hovedårsaken til det er en vanskelig januarmåned. Vi ønsker å holde det vi lover og vi jobber knallhardt med det. De siste årene har vi redusert forsinkelsesårsakene med nesten 50 prosent. Det gjør at vi nærmer oss bare 100 forsinkelsestimer i måneden som er en halvering på 1,5 år.

Østlandet er minst fornøyd

Det er brukerne av lokal- og regiontogene på det sentrale Østlandet som er minst fornøyd med NSB. Rapporten viser eksempelvis at tilfredsheten til kundene på strekningen Skien-Eidsvoll økte fra 70–73 prosent.

På strekningen Kongsberg-Eidsvoll øktetilfredsheten fra 72–73 prosent. Men bare 64 prosent av passasjerene på strekningen Skøyen-Ski er fornøyd.