Leder i Pasientreiser i Vestre Viken helseforetak, Jarle Hovland, er svært fornøyd med at Drammen Taxi er i ferd med å få kontroll over alle avvikene.
– Svært gledelig synes jeg, på vegne av alle transportørene i Buskerud. Spesielt har Drammen Taxi gjort en stor og fin jobb, sier Hovland.
Mye feil og mange klager
I fjor høst hadde Drammen Taxi store problemer med å holde avtalen med Pasientreiser i Vestre Viken. Bestilte drosjer kom aldri, eller for sent, slik at pasienter gikk glipp av sine behandlingstimer. Sjåfører greide ikke å finne frem, eller oppførte seg dårlig.
Lista over avvik var lang. Så ille var det at Pasientreiser truet med å si opp avtalen, og i ett tilfelle holdt de tilbake en del av oppgjøret for pasientkjøringen. Det var mye å ta tak i.
Null avvik
– Ethvert avvik ut over null er interessant i seg selv. og vi må studere hva som egentlig er årsaken. Men det ser ut som antall alvorlige avvik også har gått ned. Og det er vi glad for, sier Hovland.
– Pasientreiser har hatt som mål at det skal være null avvik?
– På papiret er det mulig ja, men i praksis nei. Likevel er null vårt idealistiske mål, som er akseptert både i styre og administrasjon i de ulike selskapene.
Fornøyd i 2013
Odd Ivar Gjersvik tok over som daglig leder i drammen taxi i fjor høst, etter en veldig turbulent periode i med mye bråk i selskapet. Han hilser nedgangen i avvik velkommen.
– Vi har vært fornøyd i store deler av 2013. Årsaken kan være at vi har bevisstgjort både eiere og sjåfører i forhold til hva som er tjenestens krav. Hva er det kontrakten sier, mellom oss og Vestre Viken. Og det er alltid slik at det er lettere å levere noe når det er krystallklart hva du skal levere.