NRK Meny
Normal

Taxi-bråk på helseministerens bord

Laila Gustavsen (Ap) stiller nå spørsmål til helseministeren om kvaliteten på pasientkjøringen til Drammen Taxi.

Drosjer ved Drammen Sykehus

Laila Gustavsen (Ap) stiller nå spørsmål til helseministeren om kvaliteteten på pasientkjøringen til Drammen Taxi.

Foto: Knut Skyllingstad / NRK

– Jeg er bekymret for de pasientene dette går utover. Det er en tilleggsbyrde hvis du må sitte og purre på en taxi som ikke kommer, og du skal til sykehuset fordi du har hjertesykdom eller kreftsykdom.

Laila Gustavsen

Stortingsrepresentant Laila Gustavsen (Ap).

Foto: Stortinget

Det sier stortingsrepresentant Laila Gustavsen (Ap) fra Kongsberg.

300 avvik i første kvartal

Ifølge Jarle Hovland, som er avdelingsleder i Pasientreiser i Vestre Viken, ble det i årets tre første måneder registrert 300 klager på pasientkjøringen til Drammen Taxi.

Stortingsrepresentant Laila Gustavsen (Ap) sier dette er helt uholdbart, og har nå bedt helseminister Anne-Grete Strøm-Erichsen svare på flere spørsmål om kvaliteten på pasienttransporten.

Blant annet vil hun vite hva helseforetakene gjør for å bedre kvaliteten på transporten, og hvilke sanksjonsmuligheter de har overfor kontraktører som ikke levererer det de skal.

– Vi skal være på pasientenenes side i denne saken, og må sørge for at Vestre Viken rydder opp, sier Gustavsen.

Kan miste millionkontrakt

Kontrakten Drammen Taxi har med Pasientreiser har en verdi på 25 millioner kroner, og utløper den 30. juni 2013. Men avdelingsleder Jarle Hovland har sagt at selskapet kan gå ut av samarbeidet med Drammen Taxi på kort varsel.

Jarle Hovland, avdelingsleder i Pasientreiser

Avdelingsleder Jarle Hovland i Pasientreiser vurderer nå om samarbeidet med Drammen Taxi kan fortsette.

Foto: Knut Skyllingstad / NRK

I forbindelse med et møte Pasientreiser hadde med Drammen Taxi sist uke, sa Hovland at terskelen for hvor mange avvik selskapet kan tolerere fra Drammen Taxi, egentlig er oversteget for lengst. Pasientreiser vurderer nå sitt samarbeid med taxiselskapet, og en avgjørelse er ventet om få dager.

Asif Khalil, som er styreleder og daglig leder i Drammen Taxi, sa i forbindelse med møtet at det ikke er korrekt at det er kommet så mange klager som Pasientreiser oppgir.

Asif Khalil, leder og styreleder i Drammen Taxi

Asif Khalil, styreleder og daglig leder i Drammen Taxi.

Foto: Knut Skyllingstad / NRK

Khalil sier det korrekte tallet er 100 klager, men at det uansett er for mye.

– Må rydde opp raskt

Laila Gustavsen sier det virker som problemene er alvorlige, og hun forventer at Vestre Viken Helseforetak rydder opp raskt.

– For alle de pasientene som sitter hjemme, som er alvorlig syke, som kanskje skal til cellegiftbehandling, eller har ventet fire måneder på å få en time på sykehuset, er det fortvilende å sitte hjemme og vente på en drosje som ikke kommer. Det skjønner vi alle.

– Vi politikere kan ikke sitte og se på at en privat aktør i et marked ikke leverer den tjenesten det offenlige har kjøpt. Da må vi reagere.

– Det instrumentet vi som stortingspolitkere har, er at vi blant annet kan ta det opp med helseministeren, for å bidra til at det ryddes opp i saken, sier hun.

Laila Gustavsen har sendt et skriftlig spørsmål om saken til helseministeren. Det vanlige er at slike spørsmål besvares i løpet av fem virkedager.