Hopp til innhold

Elbiler kan sprenge nettet

En elbil på hurtiglading bruker like mye strøm som resten av huset til sammen. Det kan bli et problem enkelte steder.

Tesla

Hurtiglading av elbilen trekker veldig mye strøm.

Foto: ROBERT GALBRAITH / REUTERS

Etter hvert som flere får seg elbil, kan e-verkene få en utfordring. En elbil på hurtiglading krever så stor effekt at belastningen på e-verkets ledningsnett kan bli i største laget. Til sammen kreves det ikke så mye strøm for å lade opp elbilen, men ved hurtiglading kreves det ekstremt mange watt på en gang.

 Jan Vidar Thoresen

Jan Vidar Thoresen

Foto: privat

– Dette er en utfordring vi har diskutert. Foreløpig er det ikke noe problem, men hvis mange i et område får elbil og installerer hurtiglader, kan det gi grunn til bekymring, sier administrerende direktør Jan Vidar Thoresen i Lier E-verk.

Les også:

Effekttopper

Utfordringen for e-verkene er dimensjonene på ledningsnettet som forsyner området med strøm, og inntakskablene til den enkelte boligen. E-verket har ansvaret for strøm frem til husveggen.

– Kablene er ikke laget for slike effekttopper, og hvis dette problemet oppstår, er det jo et spørsmål om hvem som skal ta den regningen, sier e-verkssjefen.

Han understreker at alt foreløpig har gått bra, men at de har problemstillingen i bakhodet.

– Folk kan fritt kan lade bilene sine fra en vanlig stikkontakt. Det er først når de installerer hurtiglader dette kan gi utfordringer, sier han.

Begrenser seg selv

Petter Haugneland

Petter Haugneland i El-bilforeningen mener ingen trenger 'bensinstasjon' hjemme.

Foto: Privat

Kommunikasjonsleder i Norsk Elbilforening, Petter Haugneland, tror landets e-verkssjefer kan slappe helt av.

– De fleste lader bilen fra stikkontakten, og klarer seg fint med det. Noen ganger må man kanskje oppsøke en hurtigladestasjon for å fylle opp batteriet raskt, men da finnes det mange slike rundt omkring. Men det blir omtrent som en bensinstasjon, og ingen har behov for en bensinstasjon hjemme, sier Haugneland.

Men noen velger likevel å installere hurtiglader i garasjen hjemme. Da må de regne med å punge ut for betydelige forsterkninger av strømnettet i huset.

– Det krever en ganske stor ombygging, og jeg er redd det blir så dyrt at vinningen går opp i spinningen. Derfor tror jeg dette begrenser seg selv, sier Haugneland.

– Produseres det nok strøm Norge til å dekke forbruket hvis veldig mange går over til elbil?

– Hvis samtlige 2.5 millioner biler her i landet går over til eldrift vil det øke kraftbehovet med seks, syv prosent. Det blir det ikke noe problem å dekke, sier han.