Bussen skal kjøre fra Dubrovnik i Kroatia til Drammen en gang i uka, forteller Goran Buntic i det kroatiske busselskapet Panoramabus d.o.o. Zagreb.
Det er 20 stoppesteder på den planlagte ruta, og i Norge er det meningen at bussen skal stoppe i Sarpsborg, Moss og Oslo før endestasjonen Drammen.
På veien i to og et halvt døgn
I tillegg til Kroatia, svinger bussen innom Slovenia, Østerrike, Tyskland, Danmark og Sverige før den kommer til Norge. Bussturen er beregnet å ta to og et halvt døgn.
– Vi regner med at mange som er interessert i å arbeide i Norge, vil bruke denne bussen. En del har også flyttet til Norge etter krigen i det tidligere Jugoslavia, og vi tror de også vil være interessert i å bruke denne ruta, sier Buntic, som ikke regner med at det vil være like stor trafikk hele året.
– Vi kommer ikke til å kjøre med fulle busser hele tida. Vi regner med at det blir flere passasjerer om sommeren. Kroatene er ikke så veldig interessert i å reise til Skandinavia for å jobbe, men de drar gjerne til Sverige for å nyte strandlivet, sier Buntic.
Får ikke kjøre gjennom Oslo sentrum
Søknaden om å opprette bussrute på strekningen kom til Norge via Kroatiske myndigheter i sommer. Etter at de berørte fylkeskommunene har uttalt seg om søknaden, vedtok vegdirektoratet denne uka å gi det kroatiske selskapet tillatelse, på visse betingelser.
Bussene må holde seg til hovedveinettet gjennom Oslo, og får ikke lov til å bruke sentrumsgatene. Det er også en forutsetning at selskapet inngår avtaler om bruk av bussterminalene i Oslo og Drammen.
Svenske, danske, østerrikske, tyske og slovenske myndigheter må også godkjenne søknaden før bussene kan begynne å kjøre.