Hopp til innhold

Danset for inkludering

Elever på Bragernes skole danset BlimE-dansen i regi av NRK Super klokken tolv i dag. Det samme gjorde over 800 andre skoler landet rundt.

- Hvis en i gjengen ser at en annen er alene, så burde han ikke fortsette å leke, men gå bort til den som er alene og spørre om han har lyst til å være med, sier Bailey Elisabeth Bergan, 4.-klassing på Bragernes skole.

Hun er sikker på hva man skal gjøre om man ser at noen er ensomme. Bailey vet også hvordan man kan argumentere om resten av "gjengen" ikke vil inkludere andre.

- Da kan man si: Dere burde tenke på andre og ikke bare på dere selv.

Klokken tolv i dag dunket den samme rytmen ut i 851 skolelokaler i Norge. Da danset rundt 180 999 elever BlimE-dansen i regi av NRK Super. Dansen er en del av holdningskampanjen BlimE, som startet opp i 2010. Kampanjens formål er å inspirere alle barn i Norge til sosial inkludering, og i år har deltakelsen vært rekordhøy.

Øvd lenge

Flere skoler i Buskerud valgte å delta i år. Blant dem var Bragernes skole i Drammen. Ute i skolegården beveget fargerike regn- og boblejakker seg i takt med musikken i dag. Elevene har øvd lenge på dansen.

- Det har vært gøy, men litt slitsomt, sier Bailey.

Bragernes-elever danset BlimE

Noen av elevene som danset BlimE-dansen på Bragernes skole i dag. F.v. Sofia Grøttån, Hannah Liavåg Kristoffersen, Bailey Elisabeth Bergan, Petter Edvard Christensen og Erik Niklasson.

Foto: Nicolai Delebekk / NRK

Erik Niklasson i femte klasse er enig. Han tror det er viktig å tolerere at ikke alle danser på samme måte.

–Jeg er ikke akkurat så god til å danse, men jeg prøver så godt jeg kan! Hvis noen erter meg så sier jeg: det er helt greit. Jeg kan danse på min måte og dere kan danse på deres måte.

- Viktigst å være tett

Avdelingsleder for 4.-7. trinn, Melinda Elisenberg Løver, forklarer hvordan skolen jobber med det sosiale miljøet.

- Kontaktlærer og andre medarbeidere i klassen jobber på sine trinn. Det viktigste at man er tettest mulig, mener hun.

Skolen jobber også med atferdsmodellen PALS for å skape et positivt læringsmiljø.

Avdelingslederen har én oppfordring til skoler som ikke var med på BlimE i år.

– Meld dere på til neste år, vi har bare positive erfaringer.

Created by InfoDispatcher