Daniel leide bil på ferie – fikk erstatningskrav for gamle skader

I sommer har flere nordmenn blitt utsatt for en økende svindeltrend blant bilutleieselskaper i inn- og utland. Forbruker Europa ber nå reisende om å være på vakt.

Daniel Paulsen

Da Daniel Paulsen skulle leie bil i sommer, fikk han et erstatningskrav på skader som var på bilen da han hentet den ut.

Foto: Tuva Skei Tønset / NRK

– Jeg føler meg stemplet som en kriminell. Praksisen er veldig kynisk, og det er usmakelig oppførsel, sier Daniel Paulsen.

Han og noen kollegaer skulle leie bil ved Frankfurt flyplass i sommer. Der oppdaget de at bilen deres var full av riper og bulker.

Reisefølget ble ikke møtt av en ansatt som skulle gå over bilen med dem. Da tok Paulsen frem mobilen sin.

– Jeg begynte å ta bilder for å dokumentere skadene før vi kjørte derfra. Jeg ser i ettertid at jeg skulle ha vært mye grundigere.

Vel hjemme fra ferie noen dager senere fikk nemlig Paulsen seg en stor overraskelse. Utleieselskapet hadde sendt en liste over skader de mente han hadde forårsaket.

Skade

Dette er én av skadene som Paulsen oppdaget da han hentet ut leiebilen i Tyskland.

Foto: Daniel Paulsen

Advarer mot økende trend

Paulsen oppdaget raskt at de kostbare skadene var de samme som på bildene han hadde tatt ved ankomst. De hadde vært der hele tiden.

– Det ville antakeligvis ha kostet rundt 20.000 kroner totalt hvis jeg ikke hadde hatt bildebevis, sier Paulsen.

Slik praksis, hvor leiebilselskapene prøver å få dekket gamle skader, er derimot ikke uvanlig.

Ragnar Wiik

Direktør i Forbruker Europa, Ragnar Wiik, advarer nå mot økt svindel i leiebilbransjen.

Foto: Tuva Skei Tønset / NRK

– Vi har registrert flere slike saker i år enn i fjor. Dette er en måte å få mer penger ut av kundene på, opplyser Ragnar Wiik, direktør i Forbruker Europa.

Han forteller at det fremstår som ganske systematisk hos noen av selskapene.

Utleieselskapene får dekket de samme skadene mange ganger av ulike kunder.

Siden juni har Forbruker Europa mottatt ni klager på denne typen svindel. Det er likevel bare toppen av isfjellet, mener Wiik.

– Tallet høres lavt ut, men de fleste forbrukerne glemmer å klage til oss.

Det er viktig å dokumentere eventuelle skader når leiebilen hentes ut, mener Wiik. Han anbefaler å ta både bilder og video.

– Gjelder useriøse aktører

Eier av Sixt i Norge og styremedlem i Norges Bilutleieforbund, Geir Pedersen, har hørt om svindeltrenden.

Geir Pedersen

Eier av Sixt Bilutleie i Norge, Geir Pedersen, sier det er viktig å ta gode bilder av leiebilen.

Foto: Privat

Han mener den i hovedsak gjelder blant mindre, useriøse utleieselskaper lenger sør i Europa.

– De har dette indirekte som en forretningsmodell. Det er derfor de kan tilby leiebil til halve prisen sammenlignet med oss, sier Pedersen.

Feil kan imidlertid skje hos de største kjedene, slik at også de fakturer for gamle skader. Han mener det derfor er viktig å dokumentere bilens tilstand, uansett utleieselskap.

Dropper kravet

Etter mye frem og tilbake i saken til Paulsen, har utleieselskapet nå valgt å trekke det siste erstatningskravet på 240 euro.

– Kommer dette til å prege ditt syn på bilutleie i fremtiden?

– Ja, absolutt. Jeg kommer til å være veldig forsiktig fremover, og ta bilder av alt, sier Paulsen.