Det bekrefter Statens vegvesen som nå har gitt opp den opprinnelige planen om å komme i gang til høsten. Regjeringen kan tidligst sende oppdraget ut på anbud i oktober, deretter går det seks måneder før anlegget kan påbegynnes.
– Det vi jobber ut fra nå er at tunnelen bygges i 2015 og 2016, forteller prosjektleder hos Statens vegvesen, Tom Hedalen til NRK.
Les også:
Ingen dynamittsalver til høsten
Dermed blir det ingen dynamittsalver i Kongsbergområdet til høsten slik Hedalen hadde håpet på. Akkurat nå pågår det et stort konsulentarbeid som skal kontrollere anlegges kostnader og framdriftsplan.
– Den eksterne kvalitetssikringen av prosjektet som er pålagt før Stortinget kan vedta det, startet i begynnelsen av mai. Den delen av prosjektet er vi i full gang med, fortsetter prosjektlederen.
Saken fortsetter under bildet.
Konsulentfirmaet Terramar som gjør arbeidet for finansdepartementet, opplyser til NRK at denne såkalte KS2-rapporten vil være klar i slutten av september eller ut i oktober. Deretter skal det skrives en stortingsmelding som skal igjennom samferdselskomiteen før Stortinget kan bevilge penger.
– Dette er prosedyren, at det skal behandles i samferdselskomiteen på Stortinget og det skal også vedtas av Stortinget.
Usikkert tidsperspektiv
Regjeringen kan hvis den vil, sende prosjektet ut på anbud før et stortingsvedtak, med forbehold om at Stortinget seinere godkjenner prosjektet. Uansett må KS2-rapporten først være ferdig og det må foreligge en positiv innstilling fra Samferdselsdepartementet. Da viser kalenderen oktober eller november før selve anbudetsprosessen kan begynne.
– Vi regner med seks måneder, det skal lyses ut, tilbudene skal inn igjen, vi skal gå igjennom tilbudene, vi skal tildele og det er klagefrist på tildeling.
– Føler du deg trygg på at dere rekker dette før sommerferien neste år?
– Ja, det står ikke på Statens vegvesen i hvert fall, det er alle disse prosessene som nå kjøres som vi er avhengige av for å gå i gang. Men vi i vegvesenet er i hvert fall klare til å begynne.