Pleierne kan skrive inn erfaringer fra hjemmebesøket rett inn i datamaskinen etter besøket.
I sommer skal pleiere i hjemmetjenestene i Drammen ta med seg en håndholdt computer, eller PDA som den også kalles, når de er ute på jobb.
- Man vil raskt finne informasjon om adresse, persondetaljer om brukerne, navnet på fastlegen og pårørende, forklarer Asbjørn Finstad i kommunens data-avdeling.
- I dag må man notere ned mye på papir. Det vil bli bedre nå når vi nå tar i bruk datamaskinen, sier han.
- Bedre hjemmetjeneste
Kommunen håper bruken av PDA vil gjøre hjemmetjenestene bedre:
* Pleierne kan skrive inn erfaringer fra hjemmebesøket rett inn i datamaskinen etter besøket.
* De slipper å frakte med seg papirjournaler.
* De kan lettere overføre informasjonen videre til andre som trenger den.
Sparer tid
Intervjuer som kommunen har gjort med ansatte som har testet systemet viser at det kan være mulig å spare 10 - 15 minutter ved vaktstart ved bruk av PDA.
- Vi samler nå alt i en database og det gjør at flere kan nyttiggjøre seg informasjonen raskt, sier Finstad.
Finstad sier de nå får en bedre oversikt over hva pleierne faktisk gjør når de er hjemme hos folk.
Med det nye systemet vil pleierne kvittere for utførte oppdrag på PDA'en og overføre dem via mobiltelefon rett til hjemmebasen.
Sikkert system
Ulempen er tiden det tar å legge inn informasjonen som skal overføres til de små PC'ene før de blir tatt med ut.
Kommunen har ventet til nå med å teste de nye maskinene fordi teknologien ikke har vært sikker nok.
Men nå mener de at sikkerheten er så god at informasjon ikke kan komme på avveie.
- Vi tror dette kan kvalitetssikre den dokumentasjonen som vi gjør, sier Erik Brun-Pedersen, leder for effektiviserings-prosjektet i Pleie og Omsorg.