NRK Meny
Normal

Brød eller bacon? Eksperter strides

Stadig flere idrettsutøvere bytter ut brød med bacon. Strømsgodset er et av lagene som har valgt et lavkarbokosthold. Olympiatoppens ernæringseksperter er kritiske, og Barcelonas lege ler av Godset-spillernes kosthold.

Alexander Aas

Strømsgodsets kaptein Alexander Aas lager ofte omelett til frokost, men han har ikke brød til. Han er nemlig en av mange fotballspillere som spiser lavkarbomat.

Foto: Knut Skyllingstad / NRK

Når fotballspiller og kaptein Alexander Aas lager frokost hjemme i leiligheten i Drammen, faller valget ofte på egg i en eller annen variant. Denne morgenen steker han omelett med spekeskinke, grønnsaker og mozarellaost.

Frokostbordet til Strømsgodset-spilleren er ikke akkurat typisk norsk. Han spiser nemlig ikke brød, og mener det er oppskrift på suksess.

– Jeg føler meg bedre enn noen gang, sier Strømsgodset-spilleren.

Kvelden før scoret han to mål da Godset slo Sarpsborg 08 5-2 på hjemmebane. Aldri før har forsvarsspilleren scoret to mål i en eliteseriekamp. Han gir kostholdet mye av æren.

Kenn Hallstensen

Ernæringsrådgiver Kenn Hallstensen mener at et lavkarbokosthold er best for alle, også for idrettsutøvere.

Foto: Privat

– Vi vil helst at spillerne skal ha et kosthold som består av ca. 70 % fett, sier kostholdsrådgiver i Strømsgodset og Odd Grenland, Kenn Hallstensen.

Bacon fremfor brød

Alle spillerne på Strømsgodset og Odd Grenland blir oppfordret til å spise lite karbohydrater. Ernæringsrådgiveren vil heller at de spiser matvarer som rent kjøtt, bacon, fisk, fjærkre, egg, grønnsaker og feite meieriprodukter fremfor brød, pasta, ris og sukker.

– Det gjør at gutta tåler mer trening og er mindre utsatt for sykdom og skader. I tillegg er vi i verdenstoppen på lav fettprosent, sier Hallstensen.

Etter en treningsøkt på Marienlyst stadion spiser gutta lunsj sammen i kantina. De forsyner seg av en lunsjbuffé, som er laget av en anerkjent restaurant i byen. Ved siden av grønnsaker, salat og kjøtt, står det skåler fylt med poteter og pasta. Det er nemlig lov med litt ekstra karbohydrater i dag, siden det er rett etter trening og kampdag. Gutta gjør sine utskeielser.

Tanken bak et lavkarbo-/høyfettkosthold er at kroppen skal hente energien sin fra fett istedenfor karbohydrater. Ifølge Hallstensen vil det gjøre at blodsukkeret blir mye mer stabilt. Et mer stabilt blodsukker gjør at kroppen får bedre balanse mellom de oppbyggende og nedbrytende hormonene. Kroppen vil da restituere seg raskere, og spillerne tåler mer trening.

SE HVA SOM SKJER I KROPPEN PÅ ET LAVKARBOKOSTHOLD (før musepekeren over de oransje rundingene)

Innholdet som skulle vises her støttes dessverre ikke lenger.

Fagermo tok initiativ

Det var daværende Strømsgodset-trener Dag-Eilev Fagermo som innførte lavkarbokostholdet i Strømsgodset i 2006. Han tok med seg kostholdsideen og ernæringsrådgiver Hallstensen til Odd Grenland da han begynte der i 2008.

I dag er det kun Strømsgodset og Odd Grenland som kjører et så strengt kostholdsopplegg.

– Det ble veldig godt mottatt blant spillerne. I begynnelsen var forståelig nok noen skeptiske, men det forsvant fort i takt med de positive resultatene. I dag er de aller fleste spillerne i SIF og Odd Grenland med på kostholdsopplegget, som for øvrig er frivillig, sier Hallstensen.

Kaptein på Strømsgodset, Alexander Aas, gikk over til et lavkarbokosthold da han begynte i klubben i 2007. Han sier at han har merket en klar bedring på flere områder.

– Jeg restituerer meg mye raskere etter trening, og det gjør at jeg kan trene mer. I tillegg er kroppen og formen mer stabil. Nattesøvnen er også blitt bedre. Tidligere kunne jeg trenge en ettermiddagslur etter trening, men det har jeg ikke behov for lenger, sier han.

omelett

Strømsgodset-spiller Alexander Aas lager ofte omelett til frokost.

Foto: Knut Skyllingstad / NRK

Akkurat i dag falt valget på en omelett med spekeskinke fremfor bacon, fordi da blir han ikke så tung i kroppen. Han skal tross alt trene om et par timer. I begynnelsen synes han at det var rart å skulle spise så fettrike frokoster, men nå er det blitt en vane.

Ekspertene er kritiske

Ikke alle er like begeistret for at Strømsgodset-kapteinen og de andre spillerne lager seg omelett og andre godsaker til frokost. Ernæringsfysiologene i Olympiatoppen ville helst sett at de spiste brødskiver med pålegg.

Heidi Holmlund

Ernæringsfysiolog Heidi Holmlund i Olympiatoppen er lei av fokuset på lavkarbomat for idrettsutøvere.

Foto: Privat


– Jeg er lei av fokuset på lavkarbomat i idretten, sier Heidi Holmlund. Hun er ernæringsfysiolog i Olympiatoppen med ansvar for fotball.

Holmlund mener det er bevist at karbohydrater er den dominerende energikilden i musklene ved trening på moderat til høy intensitet.

– Det er i den senere tid gjort flere studier på høyfettdietter for å se om disse kan ha prestasjonsfremmende effekter i utholdenhetsidretter. Ingen har klart å bevise dette, sier Holmlund.

Strømsgodsets ernæringsrådgiver er helt uenig med ernæringsfysiologen i Olympiatoppen.

– Jeg mener det er dokumentert at fett er best for kroppen. Flere langtidsstudier de siste ti årene viser at et animalsk kosthold er gunstig. Det er all grunn til å tro at det også er positivt på lengre sikt, sier Hallstensen.

Sender blodprøver til Tyskland

Fotballspillerne har fått utdelt noen oppskrifter av sin ernæringsrådgiver. De skal inspireres til å lage fete sauser, nøttesalat, kjøttkaker og salater. I tillegg til egg og bacon så klart. Hvert måltid inneholder flere hundre kalorier, men den fettrike maten skal gjøre at de holder seg mette lengre og kroppen forbrenner mer.

Spillerne må inn til en grundig legesjekk to ganger i året. Da tas det utvidede blodprøver av spillerne, som sendes til et laboratorium i Tyskland. Hver blodprøvetaking koster klubben ca. 50.000 kroner til sammen.

– I tillegg til å sjekke kolesterol, fettinnhold og andre ting i blodet, sjekkes de også for vitamin-, mineral- og fettsyrestatus. Det gir oss et godt verktøy for å tilpasse bruken av kosttilskudd til hver enkelt spiller, sier Hallstensen.

Det er også blitt tatt såkalte RQ- tester av spillerne som viser hvor mye fett og karbohydrater kroppen bruker i hvile. Ved hjelp av en spesiell maske som festes på spillerne, registreres all pust inn og ut for å måle forbrenningen.

– Testene viser at spillerne bruker vesentlig mer fett som energi, sier Hallstensen.

SE STRØMSGODSET-KAPTEINEN LAGE FROKOST;

Video Omelett med fett

Omelett med fett

– Dårlig påvirkning på de unge

Heidi Holmlund mener at et lavkarbokosthold ofte likestilles med en slankekur og at det derfor blir for mye fokus på vekt og slanking blant idrettsutøvere. Hun sier at det er bra for de spillerne som får god oppfølging, men at det finnes flere som starter på dette på egenhånd uten kyndig veiledning.

– Vi ser hver uke unge som har kuttet ned på karbohydratene fordi de tror det er fy-mat. Flere av dem får utfordringer med å gjennomføre treningsarbeidet sitt og noen utvikler et problematisk forhold til mat, kropp og vekt, sier Holmlund.

Alexander Aas mener det er feil av Olympiatoppen å si at de har dårlig påvirkning på unge idrettsutøvere.

– For meg er et lavkarbokosthold absolutt det beste, og derfor ønsker jeg å fortsette med det, sier Aas.

– Barcelona ler av Godset

For noen dager siden var Holmlund i et møte med fotballklubben Barcelona der kosthold ble diskutert. Hun mener at Odd Grenland og Strømsgodset går på tvers av de internasjonale trendene.

– Legen i Barcelona flirte og mente at fotballspillerne i Norge kanskje ikke trener hardt nok siden de klarte seg på et lavkarbokosthold, sier hun.

Alexander Aas ler når han hører kommentaren fra Barcelonas lege.

– Jeg trener hardere enn noen gang før, sier Aas.

Kenn Hallstensen mener at klubbenes gode resultater er et bevis på at de gjør mye riktig. Ifølge han har både Godset og Grenland gode statistikker fra andre omganger, og Hallstensen mener det er et bevis på at spillerne holder lengre.

– Det faller på sin egen urimelighet. Jeg kunne fortalt Barcelona litt om kostholdsprogrammet vårt. Forskning viser at spillerne i løpet av en kamp jobber veldig intensivt i rundt 10-15 minutter. Størstedelen av kampene kan kroppen bruke fett som energikilde, sier Hallstensen.

Innholdet som skulle vises her støttes dessverre ikke lenger.

– Fokus gir gode resultater

Når Hallstensen viser til sine gode resultater blant spillerne i Strømsgodset og Odd Grenland, mener Holmlund at det blant annet kommer av at det er satt et generelt fokus på kosthold.

– Det er bra at fotballspillerne blir mer bevisst på hva de spiser, men vi ønsker ikke at spillerne skal kutte så mye ned på inntaket av næringsrike karbohydrater, men at de kutter brus, snacks og andre næringsfattige karbohydrater er helt i tråd med våre anbefalinger, sier Holmlund.

Holmlund og Hallstensen er i hvert fall enige om en ting. Det er at kroppen bruker av glykogenlagrene, som er en form for karbohydrater, når den jobber veldig hardt. Men Hallstensen mener at mange spiser mye mer karbohydrater enn kroppen trenger.

– En fotballspiller løper med maksimal fart i 10-15 minutter under kamper, og gjennomsnittsintensiteten er på 70-75 prosent av maksimalt oksygenopptak. Et fettrikt kosthold gir ikke bare mer enn nok energi under kamper, men vil også bidra til raskere restitusjon og man er mindre utsatt sykdom og skader, sier han.

Strømsgodset-kapteinen kan bekrefte at immunforsvaret hans er bedre i dag enn før han kom til klubben med lavkarbokostholdet.

–Jeg har ikke vært ordentlig syk på fem år, sier Aas.

Hva mener du om lavkarbokostholdet til fotballspillerne? Diskutér under.