Bomringen i Drammen skrotes

I dag stemte kommunestyret i Nedre Eiker nei til Buskerudbypakke 2, og dermed også bompengefinansiering av nye vei- og kollektivløsninger i Drammen.

LO i Drammen gikk under parolen «Nei til usosiale bompenger»

Bompengefinansiering har skapt sterke reaksjoner i Drammens-området.

Foto: Terje Pedersen / NTB scanpix

Fra 1. januar 2020 vil Svelvik, Nedre Eiker og Drammen utgjøre nye Drammen kommune. For å vedta en bypakke må alle kommunene som slås sammen ved kommunereformen stemme for pakken.

At Nedre Eiker nå stemmer nei gjør at hele pakken skrinlegges.

Samferdselsminister Jon Georg Dale bekrefter overfor TV2 at han nå ikke vil fremme forslag om bompenger i Stortinget.

Landbruksminister Jon Georg Dale

Samferdselsminister Jon Georg Dale (Frp).

Foto: Tordis Gauteplass / NRK

– Hvis kommunestyret i Nedre Eiker sier nei til Buskerudbypakke 2, har jeg ikke grunnlag til å gå til Stortinget med en bompengeproposisjon. Det betyr at planene, inntil andre lokalpolitiske initiativ er på gang, ikke kommer, sier Dale til TV 2.

Leter etter nye løsninger

Høyre sørget for flertall da kommunestyret i Nedre Eiker stemte over Fremskrittspartiets forslag om å skrinlegge bypakken. Tor Tveter er nestgruppeleder i Nedre Eiker Høyre, og han sier at kommunen nå må tenke ut alternative finansieringsmåter.

– Det som er politikken nå er å finne nye løsninger på de mest prekære problemene, uten bomring, sier Tveter.

Roger Ryberg

Fylkesordfører Roger Ryberg (Ap).

Foto: Buskerud Fylkeskommune

Fylkesordfører (Ap) Roger Ryberg venter nå på at staten tar innover seg den nye diskusjonen, og viser kortene. Han sier vi må være opptatt av å finne en helhetlig løsning på samferdselsutfordringene fremover.

– Nå er vi i en ny og dramatisk situasjon, som det er viktig at vi får klarhet i. Det fortjener drammensfolket.

Buskerudbypakke 2 var en pakke på over 14 milliarder kroner, og nå må kommunen tenke nytt. Innføring av bompenger var en forutsetning for at staten skulle kunne bidra med penger til riksveiprosjekter, og nødvendig for at kommunene og fylkeskommunen skulle ha nok finansieringskraft.

Stor motstand

Bompengefinansiering har skapt stor motstand over hele landet, også i Drammen.

Demonstrasjon mot byggeplaner på Marienlyst, Fredrik Haaning

Drammen Høyres ordførerkandidat Fredrik Haaning.

Foto: Vegard Aas / NRK

Drammen Høyre tok tidligere i vår en uventet helomvending i bompengedebatten. Ordførerkandidat Fredrik Haaning mente det måtte en annen finansieringsmodell til, og pekte spesielt på den store motstanden fra lokalsamfunnet.

– Vi mener det er helt utelukket å akseptere en bypakke med tilhørende bompengefinansiering når nesten hele regningen oversendes bilistene uten vesentlige bidrag fra staten.

Aksjonsleiar Anders Lunde gjer tommel opp for aksjoen

Anders Lunde fra partiet Nei til bomring under en aksjon i fjor.

Foto: ERLEND DALHAUG DAAE / NRK

Partiet «Nei til bomring» vil tross dagens seier fortsatt stille til høstens kommunevalg. Partiet har hatt stor oppslutning i Drammen, og samlet inn blant annet 30 000 underskrifter.

– Vi er garantisten for at det ikke blir noen Buskerudbypakke 3. Vi har slått et slag i dag, men vil fortsette å kjempe for vår sak og sørge for at dette ikke blusser opp igjen, sier Anders Lunde fra partiet.

Han mener deres parti, kampanjer og underskriftsaksjoner har vært helt avgjørende for at bypakken og bomringen skrinlegges.