Hopp til innhold

Blomsterkjede saksøker staten etter rosetabbe

En feil i et tollskjema kostet Mester Grønn 64 millioner kroner da de kjøpte roser fra Afrika. Nå møter blomsterkjeden Finansdepartementet i retten.

Roser, roser, roser.

TOLLFEIL: Roser som egentlig har tollfritak, ble svært dyre for Mester Grønn etter at det ble krysset feil i et skjema.

Foto: Mette Stensholt Schau / NRK

Da Mester Grønn skulle importere roser fra Kenya og Tanzania, ble det gjort en feil i et tollskjema i Tyskland. Det ble krysset av på T2 istedenfor T1. Feilen førte til at rosene, som egentlig har tollfritak, ble svært dyre for blomsterkjeden.

– Det er en sak som er veldig trist i forhold til handel mellom verdens fattigste land og Norge. Den reiser en god del spørsmål om hvor stor risiko en bedrift bør ta når man handler med de fattigste landene, sier daglig leder Erling Ølstad i Mester Grønn.

Erling Ølstad, administrerende direktør i Mester Grønn.

Daglig leder Erling Ølstad i Mester Grønn. Her fotografert ved en tidligere anledning.

Foto: Knut Brendhagen / NRK

Feilen ble gjort i 2008, men det gikk noe tid før den ble oppdaget. Blomsterkjeden fikk 14 dagers frist på å betale tollregningen på 64 millioner kroner.

Regningen fikk store konsekvenser for firmaet, og ifølge Ølstad har de vært nødt til å sette flere aktiviteter på vent.

– Både økonomisk og menneskelig så har dette vært en belastning. Det er det ikke tvil om, sier Ølstad.

Møtes i retten

Ølstad og firmaet klaget først tolldistriktets vedtak om 249 prosent toll, seks millioner i renter, straffetoll og moms for i alt 64 millioner inn for Toll- og avgiftsdirektoratet, skriver Dagens Næringsliv. Direktoratet sa endelig nei i april 2012.

Mester Grønn har nå valgt å gå rettens vei for å få pengene tilbake. Mandag 9. mars møter blomsterkjeden Finansdepartementet i Drammen tingrett. Det er satt av fem dager til saken.

– Det har skjedd en feil hos vår underleverandør i Tyskland som vi hadde veldig vanskelig for å se. Vi burde sikkert sett det, men for varen og varens opprinnelse har det ingen betydning.

Burde dere ikke oppdaget feilen?

– Vi burde kanskje ha gjort det, men samtidig er det et spørsmål om hva som kreves av et firma for å drive handel. Tollvesenet brukte tre måneder på å finne ut svaret de også. Nei, hvis det skal være sånn så kan vi ikke drive handel, sier Ølstad.

Advokat Anders Blakstvedt hos Regjeringsadvokaten skal føre saken for Finansdepartementet. Han ønsker ikke å kommentere saken før den kommer opp for retten.