NRK Meny
Normal

Ble svindlet av ukjent firma

Gunn Thorgersen fra Vestfossen råder folk til å følge nøye med på kontoutskriftene fra banken. Slik oppdaget hun at et fiktivt firma hadde trukket et beløp fra kortets visadel.

Gunn Thorgersen

SVINDLET: Gunn Thorgersen har god oversikt i nettbanken og oppdaget at derfor at noen hadde trukket et beløp hun ikke kjente.

Foto: Privat

Gunn Thorgersen fra Vestfossen satt ved PCen og sjekket saldoen i nettbanken da hun oppdaget at det var mindre på kontoen enn det skulle være ut fra hennes beregninger.

– Det var trukket et beløp på litt i underkant av 400 kroner fra Visadelen av kortet mitt fra et firma jeg aldri har hørt om, og jeg har aldri kjøpt noe fra det.

Hun forteller at hun ikke hadde brukt Visadelen på kortet på flere uker og at hun derfor skjønte at noe måtte være feil.

– Jeg følger så nøye med på kontoen min at jeg har absolutt kontroll på hva som går ut og inn.

Kjent problem for bankene

Ifølge kommunikasjonsrådgiver Marit Giske i DNB blir de ofte kontaktet av kunder som mener at de er blitt svindlet på nett.

– Vi får en del henvendelser fra kunder på slike ting. De kan ha handlet på nettet og bestilt prøvepakker som medfører et abonnement som står med liten skrift.

Marit E. Giske

Marit E. Giske i DNB sier de ofte blir kontaktet av kunder som mener at de har blitt svindlet.

Foto: DNB

DNB oppfordrer kunden til å forsøkte å løse saken på egenhånd, før de eventuelt behandler det som en reklamasjonssak. I noen tilfeller kan det være at kunden ikke kan huske navnet på nettsiden, eller at navnet på selskapet er et annet på kontoutskriften enn det var i nettbutikken.

– Kunden må selv være varsom, og det er alltid lurt å ta vare på kvitteringen. I tilfeller der kunden er blitt svindlet, er kunden godt beskyttet gjennom banken og norsk lov, sier Giske.

Nordea bekrefter at også deres kunder har opplevd forsøkt på svindel, og oppfordrer alle om å si ifra dersom man oppdager ukjente trekk.

– Sjekk ekstra nøye

– Jeg har hørt at dette er en ny type svindel der de fiktive firmaene trekker småbeløp slik at kundene ikke skal merke at de er trukket, sier Gunn Thorgersen. Men det blir jo mye om de trekker mange småbeløp fra mange.

Da hun kontaktet banken fikk hun vite at hun ikke er den eneste som har opplevd å bli svindlet på denne måten.

– Jeg fikk vite at det er noen som selger kortnummer, hvordan de gjør det vet jeg ikke, men jeg har hørt at det har skjedd med flere.

Hun fikk råd om å rapportere trekket via bankens nettside så skulle hun få tilbake pengene. Og det fikk hun også etter noen uker forteller hun.