Hopp til innhold

Ble feilaktig beskyldt for matjuks

I april skrev VG at restauranten Skutebrygga i Drammen serverte svin når gjester hadde bestilt villsvin. Nå viser det seg at dette var feil.

Restauranten Skutebrygga i Drammen.

Skutebrygga jukset ikke, nå beklager VG at restauranten ble hengt ut.

Foto: Anders Nielsen / NRK

I oppslaget henviste avisen til en DNA-analyse av kjøttet fra selskapet Eurofins. Denne uken oppdaget imidlertid selskapet at rapporten var feil, og at restauranten hadde servert det de lovet, skriver VG.

– Vi kan bare beklage overfor Skutebrygga. De har blitt gjort urett. Nå er vi opptatt av å erkjenne feilen og komme med riktig versjon, sier nyhetsredaktør i VG Gard Steiro.

Under arbeidet med artikkelen fikk VG overlevert dokumentasjon fra restauranten som indikerte at Eurofins funn ikke kunne stemme. Ifølge Eurofins var det en menneskelig feil som sørget for at rapporten de ga VG var feil. I et innlegg hos VG beklager de feilen.

– Tiden har vært tøff

Tomas Hernandez, daglig leder ved Skutebrygga

Daglig leder ved Skutebrygga, Tomas Hernandez, sier det har blitt noen tårer i etterkant av VG-artikkelen.

Foto: Chetan Rastogi / NRK

– Dette har vært veldig sterke beskyldninger, når du selv vet at du har gjort det riktig. Personalet, kjøkkensjefen og lærlingene visste dette. Til og med Mattilsynet visste at det måtte være en feil et sted, sier daglig leder ved Skutebrygga, Tomas Hernandez, til NRK.

– Hvordan har tiden vært etter at artikkelen ble publisert?

– Tiden har vært tøff. Det er veldig tøft å bli kalt for en kjeltring, når du vet at du har god samvittighet.

– Lei oss for det som har skjedd

– Vi er skremt over at vi ikke ble lyttet til da vi forsøkte å stanse den uriktige artikkelen, men er nå tilfreds med at feilen blir beklaget og at Skutebrygga får en uforbeholden unnskyldning, sier styreleder George H. Fulford ved restauranten.

Administrerende direktør Jon Ragnar Røed i Eurofins legger seg flat.

– Vi er veldig lei oss for det som har skjedd. Det er veldig trist at vår feil har gått ut over dem, sier han.

George H. Fulford og Tomas Hernandez

George H. Fulford og Tomas Hernandez er tilfredse med at feilen har blitt beklaget.

Foto: Chetan Rastogi / NRK

– Har gått noen tårer

– Nå er vi først og fremst lettet over at det vi har sagt har vist seg å være korrekt. Hadde det ikke vært for en pågåenhet fra Tomas og hans personell, så ville aldri dette kommet frem, sier Fulford.

George H. Fulford, styreleder Skutebrygga i Drammen

Fulford er lettet over at de har fått bevist at de hadde rett hele tiden.

Foto: Chetan Rastogi / NRK

Hernandez sier til NRK at han har fått noen bemerkninger fra kunder etter at artikkelen ble publisert.

– Det har gått noen tårer. Dette er livsverket mitt og jeg har jo en portefølje med kunder som stoler på meg. Å lure dem hører ingensteds hjemme. Dette fortjente vi ikke, men gjort er gjort, sier Hernandez.

– Nå har du fått en side i VG, med en beklagelse. Hva mer forventer du?

– Dette er historie og skal bli historie. Nå gjelder det bare å stå på og vise kundene at de får den maten som er korrekt. Det er det vi nå har dokumentert, avslutter Fulford.