Hopp til innhold

Ber Stortinget om støtte til el-båter

Den 9. april skal Hurum kommune presentere sitt hurtigbåtprosjekt for buskerudbenken på Stortinget.

Maritime Clean Tech West

Dette kan være fremtiden for Oslopendleren fra Hurum.

Foto: Maritime Clean Tech West

Ordfører i Hurum kommune Monica Vee Bratlie fikk i vinter en million i tilskudd fra Transnova til å utrede et nytt hurtigbåtprosjekt som skal binde Hurumlandet tettere til hovedstaden. Kommunen trenger allikevel to millioner til, og håper disse kan komme fra Stortinget.

Monica Vee Bratlie, ordfører Hurum kommune.

VIL SATSE: Ordfører i Hurum, Monica Vee Bratlie ser for seg en grønnere fremtid.

Foto: Mari Reisjå

– For oss i Hurum er dette viktig for utviklingen av regionen. I tillegg er det en helt ny teknologi som er mye mer miljøvennlig enn tradisjonelle dieselferjer.

Søker flere

Samferdselsdepartementet ville ikke være med å støtte, og henviste heller til Transnova og fylkeskommunene. Bratlie søker derfor også om støtte fra Akershus og Buskerud fylkeskommuner i tillegg til Enova og EU. Hun skal også i møte med miljøvernminister Tine Sundtoft i mai.

Utviklerne bak prosjektet Urban Water Shuttle kaller det et T-banenett til sjøs. Båtene vil lade aluminiumsbatterier når de ligger til kai, og Maritime Clean Tech mener selv at utslippsbesparelsen tilsvarer 250 biler.

Hurtigbåter har lenge vært et hjertebarn for Bratlie, men hun har ikke klart å få i land konvensjonelle båter.

– Når vi ikke får til tradisjonell drift er vi nødt til å tenke nytt, og erfaringer fra vestlandet tilsier at dette er noe å satse på.

Miljøvennlig bilferje

For på Vestlandet er de allerede godt i gang med ferje som går på batteri. NORLED sjøsatte bilferja Ampere 25. januar i år. Viseadministrerende direktør Lars Jacob Engelsen kan fortelle om svært gode erfaringer.

Lars Jacob Engelsen

GODE ERFARINGER: Lars Jacob Engelsen i NORLED har svært gode erfaringer med den nye teknologien, selv om det har vært noe oppstartsproblemer.

Foto: Norled

– Drivstoffkostnadene ligger på mellom 80 til 85 % lavere på denne ferja enn på en tilsvarende som går på diesel.

Samtidig koster det 20 til 25 % mer å bygge, men han håper det i fremtiden vil bli billigere å produsere på grunn av ny teknologi og lavere pris på batteriene.

Norge kan få store utsleppskutt ved å gjera bilferjene elektriske. 
Reiarlaga meiner teknologien er klar til å brukast, og ber politikarane om å satsa.
Og no blir den første elektriske bilferja i verda bygt i Hardanger.

Engelsen er allikevel tydelig på at det har vært problemer i oppstartsfasen. Blant annet ble ferja levert for sent og i drift har den til tider måttet stå over hver tredje avgang.

– Vi har dessverre hatt en del barnesykdommer. Dette har vært på ladestasjonene og ikke på selve ferja. Men det må man regne med når man implementerer helt ny og verdensledende teknologi i så stor skala som det her.